آفتاب

خانواده‌های غیرنظامیان کشته شده در عراق غرامت ‌می‌گیرند

خانواده‌های غیرنظامیان کشته شده در عراق غرامت ‌می‌گیرند

ایسنا نوشت: در بحبوحه حملات ضد داعش، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) بودجه پنج میلیون دلاری برای پرداخت غرامت به خانواده‌های غیرنظامیان عراقی که در جریان عملیات‌های ضد داعش کشته شدند، اختصاص داد.


به گزارش  پایگاه خبری اینترنشنال بیزنس تایمز، پنتاگون در بودجه دفاعی 2016 مبلغ پنج میلیون دلار را کنار گذاشته تا به عنوان غرامت به خانواده‌ غیرنظامیانی پرداخت کند که در جریان بمباران‌های آمریکا و ائتلاف ضد داعش کشته شده‌اند. این سیستم پرداخت غرامت بیانگر این است که برای اولین بار به کشته و زخمی شدن عراقی‌ها در کمپین بمباران هوایی ضد داعش که از تابستان 2014 آغاز شد، اذعان شده است.

یک مدیر ارشد برنامه‌ریزی در مرکز غیرنظامیان در درگیری به دیلی بیست گفت: آمریکا با اذعان به آسیب رساندن به غیرنظامیان و برای پرداخت غرامت گامی مثبت برداشته است. این غرامت هرگز نمی‌تواند جبران از دست دادن عزیزان خانواده‌های داغدار باشد اما نشان‌ می دهد آنها به لطمه زدن به غیرنظامیان اعتراف می‌کنند. دولت عراق هم باید برنامه مشابهی را برای کمک به عراقی‌ها در نظر بگیرد.

لایحه دفاعی جدید 607 میلیارد دلاری آمریکا پنج‌شنبه گذشته تصویب شد و در آن بودجه‌ای برای عراق کنار گذاشته شد که در واقع برای افغانستان بود. برنامه "واکنش اضطراری فرماندهی" هدفش پرداخت 2500 دلار بابت کشته شدن، مجروح شدن و یا تخریب اموال است اما اگر مقام‌های ارشد تایید کنند، مبلغ آن افزایش می‌یابد. به عنوان مثال وزارت دفاع آمریکا از این پول برای پرداخت غرامت به خانواده غیرنظامیان کشته و مجروح شده در جریان حمله هوایی به بیمارستان پزشکان بدون مرز قندوز افغانستان استفاده می‌کند. هنوز مشخص نیست که پنتاگون چه مبلغی را برای آنها در نظر گرفته است.

گرچه بودجه برنامه واکنش اضطراری در مقایسه با هزینه میلیارد دلاری بودجه نظامی آمریکا زیاد نیست اما قانونگذاران آمریکایی چندان با آن موافق نیستند. با این حال بودجه جدید تنها شامل حوادث عراق می‌شود و نه سوریه چرا که تحقیقات درباره تلفات غیرنظامیان در سوریه با خطراتی همراه است. آمریکا از سوم نوامبر 3586 حمله هوایی در عراق و 2578 حمله هوایی در سوریه انجام داده است.

52261

کد N1023867

وبگردی