آفتاب

کمک 1.9 میلیون دلاری دانمارک به ایران برای تامین نیاز پناهندگان افغان

کمک 1.9 میلیون دلاری دانمارک به ایران برای تامین نیاز پناهندگان افغان

کمک 1.9 میلیون دلاری دولت دانمارک، دولت جمهوری اسلامی ایران را در تامین نیازهای معیشتی بیش از 950،000 پناهندگان افغان ساکن در ایران یاری خواهد کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،سیوانکا داناپالا، نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در این زمینه گفت: کمک اخیر و بسیار به موقع دانمارک، کمیساریا را در اجرایی کردن برنامه‌های مربوط به معیشت در راستای بهبود خوداتکایی و توانمندی اقتصادی- اجتماعی پناهندگان و نیز تسهیل راه حل های پایدار در چارچوب راه حل های راهبردی برای پناهندگان افغان حمایت می کند. پناهندگان توانمند شده در نهایت قادر به امرار معاش در کشور میزبان و نیز بازسازی وطن خود هنگامی که شرایط برای بازگشت مهیا باشد سهیم خواهند بود.

وی ادامه داد:کمیساریا در همکاری با همتای دولتی خود، اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی و دیگر شرکای اجرایی گوناگون دولتی و سازمان های غیر دولتی، برنامه های گوناگون مربوط به معیشت را در ایران برای پناهندگان اجرایی می‌کند. اهدائی دولت دانمارک به کار کمیساریا در زمینه بهبود خوداتکایی پناهندگان افغان از طریق فعالیت های گوناگون مانند موارد ذیل کمک خواهد کرد:

• ارائه آموزش های فنی حرفه ای بازار محور در بیش از 40 رشته مانند جوشکاری، لوله کشی و خیاطی

• ارائه آموزش کارآفرینی و راه‌اندازی کسب و کار برای پناهندگان آسیب پذیر که پیش از این آموزش دیده‌اند

• ارائه تجهیزات برای فعالیت‌های درآمدزا

• مدیریت منابع طبیعی مبتنی بر جامعه در مهمانشهرها در راستای بهبود دسترسی به معیشت پایدار

• برنامه‌های توانمندسازی در راستای آشنایی پناهندگان در استفاده پایدار و احیاء منابع طبیعی تا پناهندگان مهارت‌های لازم را برای ادغام پایدار در زمان بازگشت خود بدست آورند.

به گزارش ایسنا، دانی آنان، سفیر دانمارک در جمهوری اسلامی ایران نیز در این باره گفت: دانمارک نگاهی منطقه ای به بحران پناهندگان افغان دارد. بودجه دانمارک جهت ارائه حمایت از سال 2013 الی 2017 در راستای بازگشت و ادغام پناهندگان افغان درداخل افغانستان و برای جوامع میزبان متاثر یعنی کشور های اطراف حدود 62.5 میلیون دلار (425 میلیون کرون دانمارک) تخمین زده شده است. این نشانگر اهمیتی است که ما به پناهندگان

و آوارگان داخلی می دهیم تا دسترسی آنها به حمایت و راه حل های پایدار در نزدیکترین فاصله ممکن به وطن آنها مهیا شود.

وی خاطر نشان کرد: جامعه بین الملل از حمایت و سخاوتمندی دولت ایران به عنوان کشور میزبان برای نزدیک به یک میلیون پناهنده افغان بسیار قدردانی می کند. به علاوه تمرکز کمیساریا در ایران بر روی فعالیت های معیشتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تحصیل و آموزش‌های فنی حرفه ای باعث می شود افغان ها هم در زمان اقامت در جامعه ایران و هم پس از بازگشت در داخل افغانستان سهم بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام

کد N1023637

وبگردی