آفتاب

هشدار عفو بین‌الملل نسبت به افزایش اعدام‌ها در عربستان

هشدار عفو بین‌الملل نسبت به افزایش اعدام‌ها در عربستان

گروه حقوق بشری عفو بین‌الملل نسبت به افزایش شدید تعداد اعدام‌ها در عربستان سعودی هشدار داد؛ کشوری که در سال جاری میلادی دست‌کم 151 تن را اعدام کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، عفو بین‌الملل اعلام کرد: از آغاز سال 2015 میلادی تاکنون به طور میانگین یک روز در میان یک فرد در عربستان سعودی اعدام شده است. این تعداد نسبت به آمار سالانه اعدام‌ها در سال‌های اخیر مبنی بر 90 اعدام در کل سال، به شدت افزایش یافته است.

سال گذشته میلادی در عربستان سعودی 90 اعدام صورت گرفته و این بدان معنا است که تاکنون تعداد اعدام‌ها نسبت به کل سال 2014 میلادی افزایش 68 درصدی داشته است.

این دیده‌بان حقوق بشر مستقر در لندن گفت: از سال 1995 میلادی که در آن 192 اعدام به ثبت رسیده، آمار امسال بالاترین آمار محسوب می‌شود.

جیمز لینچ، معاون مدیر برنامه «MENA» عفو بین‌الملل گفت: استفاده از اعدام بسیار هشداردهنده است که مقامات عربستان سعودی در چنین مقیاس وسیعی و پس از محاکماتی که به شدت ناعادلانه و گاهی با انگیزه سیاسی صورت می‌گیرد، با نقض قوانین و استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر به استفاده از آن ادامه می‌دهند.

اعدام در عربستان سعودی معمولاً از طریق گردن زدن با استفاده از یک شمشیر صورت می‌گیرد.

عفو بین‌الملل بار دیگر از ریاض به خاطر صدور حکم اعدام برای جرائم غیرکشنده همچون قاچاق انتقاد کرد.

جیمز لینچ از مقامات عربستان سعودی خواست تا تمامی اعدام‌های قریب‌الوقوع را متوقف، فوراً توقف موقتی را برای اعدام‌ها ایجاد و در سیستم قضایی عربستان تجدیدنظر کنند.

عفو بین‌الملل گفت: از این 151 تنی که در سال جاری میلادی در عربستان سعودی اعدام شدند، 71 تن اتباع خارجی بوده‌اند. این دیده‌بان حقوق بشر هشدار داد: اتباع خارجی که عمدتاً کارگران مهاجر از کشورهای در حال توسعه هستند به شدت آسیب‌پذیرند چراکه آنها عمدتاً به زبان عربی مسلط نیستند و از ترجمه درست و مناسب در جریان جلسات دادگاهیشان نیز محروم هستند.

عفو بین‌الملل همچنین نسبت به استفاده از اعدام به عنوان یک وسیله سیاسی برای سرکوب مخالفان شیعه عربستان سعودی ابراز نگرانی کرد.

لینچ در این باره گفت: استفاده از تهدید اعدام به عنوان وسیله‌ای برای تنبیه و ارعاب مخالفان سیاسی توسط مقامات عربستان سعودی، سوءاستفاده وحشتناک از قدرت است.

انتهای پیام

کد N1023586

وبگردی