آفتاب

ابراهیم جعفری: تشکیل "ناتوی عربی" یک بازدارندگی را ایجاد می‌کند/امیدها به نشست وین بالاست

ابراهیم جعفری: تشکیل "ناتوی عربی" یک بازدارندگی را ایجاد می‌کند/امیدها به نشست وین بالاست

وزیر خارجه عراق با تاکید بر اینکه کشورش تروریسم را به عقب راند و درهم شکست، استفاده از تجربه عراق در مقابله با تروریسم به منظور ممانعت از گسترش آن را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه شبکه خبری سومریه‌نیوز عراق، ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق در سخنرانی خود در جلسه مقدماتی چهارمین کنفرانس سران کشورهای عربی و کشورهای آمریکای لاتین که در سطح وزرای خارجه در ریاض برگزار شد، گفت: امروز تروریسم پدیده‌ای است که در همه جا ظاهر شده و محصول یک منطقه نیست بلکه اکنون این پدیده در اغلب مناطق جهان منتشر شده است.

جعفری ادامه داد: تروریسم معاصر در سال 2001 در شهرهای نیویورک و واشنگتن آمریکا ظاهر شد و در اروپا و دیگر مناطق گسترش یافت و سپس به شام وارد شد و از شام به عراق رسید و اکنون به خطری واقعی بدل شده و زنگ‌های خطر را در تمامی کشورها به صدا درآورده است.

وزیر خارجه عراق اظهار داشت: اگر بخواهیم به موضوع تروریسم بپردازیم باید عراق را به عنوان سنگ محکی قرار دهیم تا به خوبی درک کنیم که امروز عراق پیروزی‌های قابل توجهی در نبرد با تروریسم به دست آورده و تروریسم را مجبور به عقب‌نشینی کرده و آن را درهم شکسته است.

وی ادامه داد: مقایسه اواخر سال 2014 و اکنون اواخر سال 2015 نشان می‌دهد که تعداد شبه‌نظامیانی که از کشورهای مختلف به عراق می‌آیند از 82 کشور به بیش از 100 کشور رسیده است و این بدان معناست که عزم جامعه جهانی به اندازه کافی برای ممانعت از سفر داوطلبان و شبه‌نظامیان به کشورهایی که آنها را جذب کرده و سپس کشورهای محل آموزش، سپس به کشورهای حامی مالی تروریسم و سپس کشورهای قربانی می‌فرستند، جدی نبوده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق افزود: امیدوارم به تجربه عراق در نبرد با تروریسم دقت شود و اینکه چگونه این کشور با وجود چالش‌های اقتصادی، امنیتی و سیاسی در مقابل تروریسم ایستاد و با تکیه بر نقاط مشترک میان پیروان ادیان و مذاهب و نیز قومیت‌های مختلف از وحدت و حاکمیت ملی خود دفاع کرد.

وزیر خارجه عراق در ادامه ابراز امیدواری کرد: تجربه عراق در نبرد با تروریسم مورد بررسی قرار گیرد و کشورها در ممانعت از گسترش خطر تروریسم که امکان بروز در هر کشوری را دارد، استفاده کنند.

جعفری روز دوشنبه (9 نوامبر 2015) برای مشارکت در چهارمین کنفرانس سران کشورهای عربی و کشورهای آمریکای لاتین که در سطح وزرای خارجه و بعد روسای جمهور کشورها در ریاض برگزار می‌شود، وارد عربستان شد.

وزیر خارجه عراق همچنین در گفت‌وگو با روزنامه الریاض عربستان گفت: پیشنهاد تشکیل نیروی نظامی مشترک بین کشورهای منطقه مطرح شده و از ویژگی‌های آن این است که مانع هر حمله احتمالی به هر کشوری از کشورهای عربی خواهد شد مانند آنچه که کشورهای غربی با تشکیل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ترتیب دادند.

جعفری تاکید کرد: تشکیل نیروی نظامی مشترک نیاز به مقدمه‌سازی‌ها، تعامل اقتصادی قوی تا زمان تاثیرگذاری آن بر منافع و توسعه کشورهای عربی دارد. این مساله همچنین نیاز به فرهنگ و تعریف دقیق درباره نحوه تشکیل نیروهای مشترک دارد.

وی خاطرنشان کرد: این تصمیم، سیاسی است اما اساس آن باید بدین‌ گونه باشد که کارشناسان نظامی، ژنرال‌ها، وزیران دفاع و نیروهای مسلح مسوولیت مشترکی داشته باشند و به خوبی معنای این گام را درک کنند تا نیروی نظامی واقعی ثابت و قوی شکل بگیرد.

جعفری تصریح کرد: عراق در عقب‌راندن داعش که به ورودهای بغداد رسیده بود، موفق شد و به رغم تمامی مشکلات و کمبود بودجه داعش امروز شاهد شکست‌های متعددی است و این به خاطر حرکت عراق به سمت جلو در زمینه‌های امنیتی، سیاسی، اقتصادی، بازسازی و در عین حال حل مشکلات داخلی است.

وی درباره اتهامات علیه نوری مالکی درباره رخ دادن برخی اتفاقات امنیتی در کشور گفت: اتهام‌زدن‌ها قابل قبول نیست. ما مسوول قضایی نیستیم و نباید وجهه دستگاه قضا را خراب کنیم. تاکنون هیچ بخش قضایی نوری مالکی را محکوم نکرده و هیچ چیز در جهان بالاتر از جایگاه دستگاه قضایی نیست.

وزیر خارجه عراق گفت: این حق ملت عراق است که خواستار محاکمه مالکی شوند. این حق به منزله آن نیست که مردم در امور قضایی دخالت می‌کنند و مالکی را براساس خواسته‌های خودشان محکوم نمایند. نباید دستگاه قضایی شخصی‌سازی شود تا یک دستگاه قضایی عادلانه وجود داشته باشد.

وزیر خارجه عراق در عین حال گفت: کشورهایی که در نشست وین با محوریت سوریه شرکت کرده‌اند امیدها را برای موفقیت این نشست بالا می‌برند.

جعفری در پایان روابط آمریکای جنوبی با کشورهای عربی را مهم توصیف کرد و گفت: کشورهای آمریکای لاتین کشورهای صنعتی، با ثروت و توان صنعتی بالا هستند. کشورهای عربی نیز منابع ثروت متعددی دارند لذا این مساله چرخه اقتصادی این کشورها را به جریان می‌اندازد.

انتهای پیام

کد N1023496

وبگردی