آفتاب

اوباما و نتانیاهو در کاخ سفید به دنبال ترمیم روابط آمریکا - اسرائیل

اوباما و نتانیاهو در کاخ سفید به دنبال ترمیم روابط آمریکا - اسرائیل

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به باراک اوباما اطمینان خاطر داد که همچنان به "راه حل دو کشوری" برای پایان درگیری با فلسطینیان متعهد است. در همین حال دو طرف تلاش کردند تا یخ روابطی که بر سر دیپلماسی خاورمیانه و ایران ایجاد شده، ‌آب کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، دیدار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا اولین بار بود که پس از توافق اتمی با ایران انجام می‌شد. نتانیاهو روز دوشنبه در کاخ سفید گفت که همچنان از راه حل دو کشوری برای مردم دو طرف حمایت می‌کند اما تاکید کرد که "کشور فلسطین" باید خلع سلاح باشد و اسرائیل را به عنوان "وطن یهودیان" به رسمیت بشناسد؛ شرطی که فلسطینی‌ها نمی‌پذیرند.

رژیم صهیونیستی به عنوان متحد اصلی واشنگتن در خاورمیانه تلاش دارد تا سالانه حدود پنج میلیارد دلار از آمریکا به عنوان کمک دریافت کند. اوباما به نتانیاهو گفت که می‌خواهد مذاکرات در این رابطه از اول آغاز شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه با محکوم کردن موج جدید خشونت‌ها در سرزمین‌های اشغال، از "حق اسرائیل" برای دفاع از خود دفاع کرد اما گفت که منتظر اقدامات نتانیاهو برای کاهش تنش‌هاست و همچنین می‌خواهد ببیند که "ما چطور می‌توانیم از تحقق آمال‌های مشروع فلسطینی‌ها اطمینان حاصل کنیم." در همین حال نتانیاهو در جمع خبرنگاران گفت: بسیار صریح می‌گویم که ما برای رسیدن به صلح ناامید نمی‌شویم.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که مذاکرات میان اسرائیل و فلسطین که در سال 2014 با تلاش آمریکا آغاز شده بود، به شکست کشانده شد. همچنین آغاز خشونت‌ها میان دو طرف در ماه گذشته، پایان خونریزی‌ها را در اولویت قرار داد. این اولین دیدار رهبران آمریکا و رژیم صهیونیستی طی 13 ماه گذشته محسوب می‌شود و اگر چه دو طرف روابط چندان حسنه‌ای ندارند اما تلاش کردند تا این بار در کاخ سفید اختلافات خود را در مقابل دوربین‌ها نشان ندهند و حتی دو بار در مقابل خبرنگاران دست دادند و لبخند زدند.

انتهای پیام

کد N1023315

وبگردی