آفتاب
/صداقت؛ اعتماد و اعتبار/

عسگری: شخصیت‌های اثرگذار در انتخابات خبرگان در انتخابات مجلس نیز تاثیرگذارند

عسگری: شخصیت‌های اثرگذار در انتخابات خبرگان در انتخابات مجلس نیز تاثیرگذارند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این‌که «انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی قطعا یک انتخابات دوقطبی نخواهد بود» گفت که در این دوره انتخابات چهره‌ها و شخصیت‌های اثرگذار در انتخابات مجلس خبرگان به صورت غیرمستقیم در انتخابات مجلس نیز تاثیرگذار خواهند بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی عسگری با حضور در غرفه ایسنا در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسنا اظهار کرد: آنچه مسلم است انتخابات آینده یک انتخابات دو قطبی نیست بلکه من فکر می‌کنم افراد مستقل قابل توجه و زیادی تمایل به کاندیداتوری در این انتخابات را دارند زیرا فضا برای آنها مثبت‌تر شده است و دغدغه آبروریزی کمتری دارند.

وی با بیان این‌که «جریان همسو با دولت به عنوان یک جریان فعال در انتخابات پیش رو ظاهر خواهد شد» گفت: چه بسا این جریان با اصلاح‌طلبان ائتلاف کند و چه بسا به عنوان جبهه اعتدال و حامیان دولت فعال باشد، بنابراین انتخابات آینده رقابت بین مستقل‌ها، اعتدالیون، اصلاح‌طلبان و اصولگرایان خواهد بود.

عسگری ادامه داد: با توجه به انشقاقی که اصولگرایان در موضوع برجام پیدا کردند قطعا طیف آقای لاریجانی که اصولگرای معتدل هستند نمی‌توانند با جبهه پایداری در یک جریان قرار بگیرند و همپوشانی داشته باشند پس انتخابات قطعا از حالت دوقطبی خارج خواهد شد.

این نماینده پیشین مجلس تجمیع انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان را از ویژگی‌های این دور از انتخابات عنوان و خاطرنشان کرد: انتخابات مجلس خبرگان خاصیت جناحی ندارد و شاید لیست‌هایی از شخصیت‌های فراجناحی برای انتخابات مجلس خبرگان شکل بگیرد که کسانی مثل آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و آقایان روحانی و سیدحسن خمینی در شمول آن قرار بگیرند.

وی اضافه کرد: چه بسا همین افراد لوکوموتیو و کشنده خوبی برای چهره‌هایی باشند که می‌خواهند به مجلس بروند اما در لیست مشترک خبرگان و مجلس قرار دارند، مثل آیت‌الله غرویان و چهره‌های خاص روحانی که ممکن است هم کاندیدای مجلس خبرگان و هم کاندیدای مجلس شورای اسلامی باشند.

عسگری با تاکید بر این‌که «انتخابات پیش رو بن‌بستی برای جریان افراط خواهد بود» تصریح کرد: گرایش به اعتدال و عقلانیت بین مردم زیاد شده است. در انتخابات پیشین ریاست جمهوری نیز شاهد این بودیم که اصلاح‌طلبان کاندیدای خود را داشتند و اصولگرایان هم کاندیداهای متنوعی داشتند، اما آقای روحانی به عنوان چهره اعتدالگرا و دارای تدبیر مورد اقبال قرار گرفت و اصلاح‌طلبان هم مصلحت دیدند که شرایط را به نفع ایشان رقم بزنند.

وی با بیان این‌که «چهره‌های اثرگذار در انتخابات خبرگان به شکل غیرمستقیم در انتخابات مجلس نیز تاثیرگذار خواهند بود» گفت: افراد زیادی تمایل نشان دادند که آقایان هاشمی، روحانی و سیدحسن خمینی را همراهی کنند.

این فعال سیاسی با تاکید بر این‌که «اصلاح‌طلبان اشتباه گذشته خود در مورد تحریم انتخابات مجلس قبل را تکرار نمی‌کنند» افزود: اصلاح‌طلبان به ویژه افراد معتدل توانستند خود را در کنار حسن روحانی اثبات کنند و در این مسیر به دقت رگه‌های افراط را از خود دور می‌کنند. در عین حال معتدلین زیادی در جریان اصلاحات هستند که امکان تایید صلاحیت از سوی شورای نگهبان را دارند.

عسگری در پایان خاطرنشان کرد: موج گرفتاری و درگیری در انتخابات آینده مجلس در اردوگاه اصولگرایان خواهد بود به ویژه اینکه جریان افراطی تمام سعی خود را به کار می‌برد که مشارکت حداقلی در انتخابات اتفاق بیفتد تا عوامل افراط را وارد مجلس کند به همین جهت انتخابات آینده بن‌بست افراطیون خواهد بود.

انتهای پیام

کد N1023282

وبگردی