آفتاب
عضو سابق تیم مذاکرات هسته‌ای آمریکا در گفتگو با مهر:

برجام در مسیر درست حرکت می‌کند

برجام در مسیر درست حرکت می‌کند

عضو سابق تیم مذاکرات هسته ای آمریکا معتقد است اجرای برنامه جامع اقدام مشترک در مسیر درست قرار دارد و تا اینجای کار خوب پیش رفته و سوال نگران کننده ای درباره آن وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، ایران و کشورهای ۱+۵ بویژه ایران و آمریکا این روزها در مرحله اجرای برجام و انجام به تعهدات خود هستند. هر چند که سابقه بد کشورهای غربی بویژه ایالات متحده موجب شده تردیدهایی درباره عمل به تعهدات توسط واشنگتن وجود داشته باشد اما با این وجود این امیدواری وجود دارد که طرفین درگیر در برجام با حسن نیت در این خصوص عمل کنند.

علاوه بر این موارد موضع رئیس جمهور آتی آمریکا در خصوص اجرای برجام نیز از مواردی است که بر ابهامات موجود در این رابطه افزوده است، در همین رابطه برای تحلیل بهتر این روند با «ریچارد نیفو» عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا و کارشناس امور تحریم ها و امنیت بین الملل و عدم اشاعه تسلیحات در وزارت خارجه آمریکا و محقق دانشگاه کلمبیا آمریکا به گفتگو نشستیم.

*ارزیابی شما از اجرایی شدن توافق هسته ای ایران چیست؟ و نظر به آنکه از دوارن ریاست جمهوری «باراک اوباما» یک سال باقی مانده آیا رئیس جمهور آتی ایالات متحده به این توافق پایبند خواهد بود؟

معتقدم که در مورد اجرای برنامه اقدام مشترک این توافق در مسیر درست قرار دارد و تا اینجای کار خوب پیش رفته و سوال نگران کننده ای درباره آن وجود ندارد.

به نظر من هر کسی که به عنوان رئیس جمهور آتی آمریکا انتخاب شود اجرای توافق هسته ای را ادامه می دهد، اما اگر این توافق به خوبی اجرا نشود ممکن است رئیس جمهور بعدی آمریکا آن را ادامه ندهد.

*قرار است در تاریخ ۱۵ دسامبر آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش نهایی خود را در مورد ایران منتشر کند، پیش بینی شما در مورد این گزارش چیست؟

من انتظار دارم که گزارش آژانس گزارشی کامل و دقیق بوده و از لحاظ فنی نیز جامع باشد. امیدوارم در گزارش ۱۵ دسامبر آژانس بیاید که ایران برنامه های نظامی ندارد و آژانس می تواند اقدامات بعدی خود را به اجرا بگذارد.

*چندی قبل بازرسان آژانس از پارچین بازدید کردند به نظر شما آیا ممکن است که آژانس مجددا قصد بازدید از این مکان را داشته باشد؟

مطمئنا اگر دلیلی منطقی برای این کار وجود داشته باشد آژانس آن را انجام می دهد. پرسش اصلی در این رابطه آن است که آیا ایران بر اساس تعهدات خود در برجام اجازه چنین دسترسی را به آژانس می دهد تا این نهاد تائید کند که تهران دست به فعالیت های ممنوعه نزده است.

*آیا بعد از گزارش نهایی آژانس درباره برنامه هسته ای ایران، این موضوع (پرونده هسته ای ایران) تبدیل به موضوعی عادی در آژانس خواهد شد؟

موضوع هسته ای ایران زمانی موضوعی عادی خواهد شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی قادر به تائید آن باشد که فعالیت های هسته ای اعلام نشده در ایران وجود ندارد. امیدوارم به عنوان یکی از پیامدهای توافق هسته ای چنین وضعیتی هرچه سریعتر رخ بدهد.

کد N1023237

وبگردی