آفتاب

حمایت گروه جدید جدایی‌طلب طالبان از مذاکرات صلح با دولت افغانستان

حمایت گروه جدید جدایی‌طلب طالبان از مذاکرات صلح با دولت افغانستان

یک گروه جدایی‌طلب جدید طالبان از آمادگی خود برای مشارکت در مذاکرات صلح با دولت افغانستان خبر داده و گفته است که از تحصیل و کار زنان حمایت می‌کند. اگر چنین امری صحت داشته باشد، این گروه تفکراتی مجزا از هسته‌ مرکزی طالبان دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عبدالمنان نیازی، معاون این گروه جدایی‌طلب طالبان در مصاحبه با بخش دری‌زبان بی‌بی‌سی گفت: اکنون متوجه شده‌ایم که طبق سیستم اسلامی تمام حقوق بشر هم زنان و هم مردان باید به صورت 100 درصد اجرا شود. از این به بعد ما افغان‌ها به دنبال انتقام‌جویی نیستیم. حمله اخیر در کابل و تصرف قندوز در اواخر سپتامبر هم برای قدرت شخصی منصور (رهبر جدید طالبان) انجام شد.

این گروه هفته گذشته پس از نشست شبه‌نظامیان طالبان در ولایت فراه در غرب افغانستان ظهور کرد و محمد رسول، فرماندار سابق طالبان به عنوان رهبر آن انتخاب شد. هنوز مشخص نیست که میزان حمایت‌ها از این شاخه نوپا تا چه اندازه است اما ظاهرا تهدیدی جدی برای رهبری اختر محمد منصور که تابستان رهبری طالبان را بر عهده گرفت، نخواهد بود.

عبدالمنان نیازی افزود: ما به تمامی افغان‌ها می‌گوییم که دیگر بس است و این برادرکشی باید متوقف شود. اجازه دهید بفهمیم که چه کسی عامل جنگ در افغانستان است و آن از کجا نشات گرفته و چگونه باید آن را متوقف کرد. با این حال تا زمانی که تمام نیروهای آمریکایی و خارجی از کشورمان خارج نشده‌اند، نباید وارد هیچ مذاکره صلحی ‌شد.

تشکیل این گروه تازه‌ترین نشانه تشدید اختلاف‌ها در داخل طالبان است که طی این سال‌ها با جدیت به کار خود ادامه داده است. برخی از فرماندهان طالبان از هسته مرکزی رهبری حزب که در کویته پاکستان مستقر است، جدا شده و شخصا به جذب حامیان مالی و اجرای عملیات اقدام کرده‌اند. برخی دیگر نیز به داعش ملحق شده‌اند. این اختلافات پس از اعلام مرگ ملا عمر و انتخاب منصور به عنوان جانشین رهبر طالبان بیشتر شد چرا که بسیاری از شبه‌نظامیان عدم انتشار خبر مرگ وی را در راستای منافع منصور می‌دانند.

این جناح جدید که ظاهرا با حضور چهره‌های بانفوذ طالبان تشکیل شده، به نظر می‌رسد که اولین جدایی‌طلبان رسمی از گروه طالبان از زمان تشکیل آن در اواسط دهه 90 میلادی و به قدرت رسیدن در سال 1996 باشند. در دوران رژیم طالبان، رسول به عنوان فرماندار ولایت‌های نیمروز و فراه خدمت می‌کرد تا اینکه مداخله تحت رهبری آمریکا در 11 سپتامبر 2001 به رژیم طالبان پایان داد.

انتهای پیام

کد N1022470

وبگردی