آفتاب

دمیرتاش: برای گفتگو درباره قانون اساسی جدید آماده‌ایم/ سیستم ریاست‌جمهوری را نمی‌پذیریم

دمیرتاش: برای گفتگو درباره قانون اساسی جدید آماده‌ایم/ سیستم ریاست‌جمهوری را نمی‌پذیریم

صلاح‌الدین دمیرتاش اعلام کرد که حزب دموکراتیک خلق ترکیه آماده است درباره جایگزینی قانون اساسی کنونی با یک قانون اساسی حامی آزادی مذاکره کند اما مخالف تغییر سیستم اجرایی ترکیه به سیستم ریاست‌جمهوری است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلق ترکیه گفت: ما این آمادگی را داریم که درباره قانون اساسی جدید مبتنی بر آزادی گفت‌وگو کنیم. این قانون اساسی جدید می‌تواند فرصت بزرگی برای حل مساله کردها و همچنین مسائل دیگری مانند علوی‌ها و مشکلات پیش‌روی آزادی مذهب باشد.

وی افزود: در حالی که این همه مشکل در کشور وجود دارد، آیا تنها مساله ما ایجاد سیستم ریاست‌جمهوری است ؟

دمیرتاش در ادامه از حزب حاکم درخواست کرد که مدل ویژه‌ای برای سیستم ریاست‌جمهوری ارائه نکند.

وی افزود: آنچه که آنها پیشنهاد می‌کنند یک مدل و اعلام یک نفر به عنوان رئیس‌جمهور است. ممکن است سیستم‌های اجرایی تغییر یابد اما نباید حزب حاکم، کشور را در یک عمل انجام شده قرار دهد و یا یک سیستم تک‌نفری تحت عنوان ریاست‌جمهوری ایجاد کند. ما نمی‌توانیم نسبت به این اقدام پاسخ مثبت دهیم.

موضوع سیستم ریاست‌جمهوری پس از پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات هفته گذشته بار دیگر مطرح شد. اگرچه این حزب توانست 317 کرسی در پارلمان به دست آورد اما باز هم نیاز به 14 کرسی دیگر دارد تا بتواند پیش‌نویس قانون اساسی را به رفراندوم بگذارد. این در حالی است که هر سه حزب دیگر در پارلمان مخالفت خود را با سیستم ریاست‌جمهوری اعلام کرده‌اند.

همچنین فیگن یوکسکداغ، یکی از رهبران حزب دموکراتیک خلق در اظهاراتی با اشاره به توقف روند مذاکرات صلح میان حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) با نمایندگان دولت ترکیه گفت: این حزب به دنبال ازسرگیری این مذاکرات است.

وی در ادامه با انتقاد از تلاش‌های دولت برای ایجاد سیستم ریاست جمهوری، حزب حاکم را متهم به ایجاد فضای تروریستی پیش از برگزاری انتخابات در راستای افزایش آرای خود کرد.

وی ادامه داد: سیستم ریاست‌جمهوری هیچ معنایی ندارد و تنها باعث افزایش اقتدارگرایی و قدرت فاشیستی می‌شود.

انتهای پیام

کد N1022243

وبگردی