آفتاب

ناتو آینده ماموریتش در افغانستان را بررسی می‌کند

ناتو آینده ماموریتش در افغانستان را بررسی می‌کند

مقامات بروکسل و کابل اعلام کردند: همزمان با افزایش نگرانی‌ها نسبت به توانایی نیروهای محلی در مبارزه با اقدامات شورشی رو به رشد شبه‌نظامیان طالبان، شرکای ناتو در حال بررسی راه‌های تقویت ماموریت آموزشی و کمک خود در افغانستان هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، موفقیت طالبان در تصرف شهر قندوز در اواخر سپتامبر سال جاری میلادی و تحت کنترل داشتن آن برای چند روز، شرکای بین‌المللی افغانستان را که میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری کرده تا یک نیروی امنیتی ایجاد کنند که قادر است روی پای خود بایستد، شوکه و هراسان کرد.

ژنرال هانس- لوتر دومروس، دومین ژنرال ارشد آلمان در ائتلاف ناتو گفت: وضعیت بسیار تامل‌برانگیز است. این وضعیت آن‌طورکه ما امید داشتیم، باثبات نیست.

وی در حاشیه مانور ناتو در اسپانیا افزود: کنترل ضعیف دولت بر بسیاری از مناطق و فساد، کار تقویت تدابیر امنیتی را دشوارتر می‌سازد اما اگر ما به حضور خود در این کشور ادامه ندهیم، آنها گرفتار گردابی خواهند شد و این خطر جدی وجود دارد که آنها از هم گسسته شوند.

قرار است وزرای کشورهای عضو ناتو اوایل دسامبر سال جاری میلادی با یکدیگر دیدار کرده و درباره آینده ماموریت «حمایت قاطع» حول محور آموزش، مشورت و کمک به نیروهای امنیتی و دولتی افغان تصمیم‌گیری کنند.

به طور رسمی این توافق ناتو - آمریکا بدون حد و بی‌انتها است اما در واقع آینده این توافق به تمایل کشورهای عضو ناتو برای اعزام و حفظ نیرو و تامین منابع بستگی دارد.

به دنبال اطلاعیه واشنگتن درخصوص افزایش تعداد نیروهایش در افغانستان تا آخر سال 2016 میلادی با توجه به وخیم‌تر شدن شرایط امنیتی، مقامات نسبت به استراتژی شرکای ناتو و متحدان احساس خستگی و تردید خود را ابراز کردند.

یکی از دیپلمات‌های ناتو در بروکسل که خواست نامش فاش نشود، گفت: هیچ‌کس از این روند خوشحال نیست. نیروهای ناتو نمی‌توانند تا ابد به کمک‌های خود ادامه دهند. در حال حاضر ما بیشتر از آنچه که می‌خواهیم، به آنها کمک می‌کنیم.

با این حال به نظر نمی‌آید که هیچ‌یک از اعضای ناتو اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان را پیشنهاد کنند.

در حال حاضر کمتر از 14 هزار نیروی ائتلافی در افغانستان وجود دارند در حالی که در سال‌های گذشته تعداد این نیروها 140 هزار تن بود.

در همین حال سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان گفت: دولت افغانستان از ماموریت «حمایت قاطع» که ثابت کرده بسیار موفقیت‌آمیز بوده، بسیار خوشحال است. ما امیدواریم کشورهای دوست تا زمانی که تهدیدهای تروریستی در افغانستان نابود شوند، به حمایت خود ادامه دهند.

با این حال ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اخیراً اعلام کرد: ما وارد یک ماموریت جنگی جدید نخواهیم شد.

انتهای پیام

کد N1022159

وبگردی