آفتاب

درمان نابینایی ارثی تا دو سال آینده با ویرایش ژنی

درمان نابینایی ارثی تا دو سال آینده با ویرایش ژنی

محققان آمریکایی قصد دارند تا سال 2017 از یک روش ژن‌درمانی جنجال‌برانگیز برای درمان نابینایی وراثتی استفاده کنند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا منطقه خراسان، دانشمندان شرکت داروسازی ادیتاس‌ در ماساچوست معتقدند که استفاده از روش بحث‌برانگیز ویرایش ژن کریسپر برای ترمیم ژن‌های آسیب‌دیده تا دو سال آینده انقلابی را در درمان بیماری‌های وراثتی مثل هانتینگتون و فیبروز کیستیک ایجاد خواهدکرد.

کاترین بوسلی، مدیر ارشد شرکت ادیتاس در مورد تاریخ استفاده از این روش بر روی انسان‌ها اظهارکرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، آزمایش بر روی نمونه‌های انسانی تا دوسال آینده برای درمان گونه‌ای کمیاب از بیماری نابینایی ژنی موسوم بهLeber congenital amaurosis با نرخ ابتلای یک در 50 هزار نفر شروع خواهد شد. این بیماری بر سلول‌های گیرنده نور در شبکیه تاثیر می‌گذارد.

وی در ادامه افزود: تکنیک ویرایش ژن‌ کریسپر سه سال پیش اختراع شد که به کمک آن می‌توان تغییرات دائمی بر روی ژن‌های موجود در دی‌ان‌ای را مستقیما اعمال کرد.

فناوری کریسپر شباهت بسیاری به برش‌ و جهش ژن‌ها هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید دارد اما بر خلاف تغییرات ایجاد شده توسط امواج فرابنفش خورشید که باعث بروز بیماری و تغییرات ژنی می‌شود، در تکنیک کریسپر محل جهش یا تغییر ژن‌ها با دقت بسیار بالایی مشخص می‌شود.

اگرچه انتقاداتی در باره استفاده از این روش وجود دارد زیرا تصور می شود در آینده می‌توان از آن در ویرایش ژن‌ها به منظور ایجاد توانایی خاص در انسان‌ها استفاده کرد.

انتهای پیام

کد N1021963

وبگردی