آفتاب

مراسم چهلمین روز درگذشت روحانیون فاجعه منا برگزار شد

مراسم چهلمین روز درگذشت روحانیون فاجعه منا برگزار شد

مراسم چهلمین روز درگذشت روحانیون جانباخته در حادثه دلخراش منا یکشنبه‌شب با حضور مراجع، علما و حضور گسترده طلاب و خانواده‌های جانباختگان در مسجد اعظم قم برگزار شد.

مراسم چهلمین روز درگذشت روحانیون جانباخته در حادثه دلخراش منا یکشنبه‌شب با حضور مراجع، علما و حضور گسترده طلاب و خانواده‌های جانباختگان در مسجد اعظم قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، در این مراسم که از سوی سازمان حج و زیارت و با همکاری برخی نهادها از جمله استانداری قم، مرکز خدمات حوزه‌های علمیه و آستان مقدس قم برگزار شد آیت‌الله علوی‌گرگانی، آیت‌الله شبیری زنجانی و نمایندگان بیوت مراجع حضور داشتند.

همچنین آیات یزدی، مقتدایی، حسینی بوشهری، امینی، مومن و غروی از اعضای جامعه مدرسین، حجج اسلام قاضی عسکر، زمانی، معاون بین‌الملل حوزه علمیه و فرزندان برخی از این روحانیون در این مراسم حضور داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد حسینی خراسانی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه در این مراسم گفت: ما در این حادثه مظلوم واقع شدیم و به ملت ما و دیگر ملت‌های اسلامی ظلم شد.

وی افزود: آنها می‌توانستند کمک کنند و نکردند و نشستند و جان باختن این افراد را تماشا کردند و نه خود کمک کردند و نه اجازه دادند دیگران کمک کنند.

حسینی خراسانی خطاب به حکام آل سعود اظهار کرد: شما ای شاه سعودی که به ملک بودن و پادشاه بودن هم بسنده نکرده‌ای و خود را امام المسلمین می‌دانی آیا این ادب و شأن امام المسلمین است که امت اسلامی در این فاجعه عزادار شود و حتی از یک پیام تسلیت و همدردی دریغ می‌کنی.

وی عنوان کرد: امیدواریم خون مظلومان این فاجعه دودمان ظالم را تباه کند و ما آن روز را نزدیک می‌بینیم.

حسینی خراسانی ادامه داد: ما در این فاجعه شاهد بودیم که عده زیادی با لب تشنه جان دادند و فریاد العطش آنها سر داده شد و از آب دریغ کردند.

وی تاکید کرد: ما براساس منازعات سیاسی سخن نمی‌گوییم بلکه براساس اصول مسلم اخلاقی و اسلامی و انسانی صحبت می‌کنیم شما در این واقعه به جای کمک کردن تماشاچی بودید و عکس العملی نشان ندادید.

این خطیب عنوان کرد: ما هتک نمی‌کنیم و جسارتی نداریم و حرف غیرمنطقی نیز نمی‌زنیم بلکه براساس منطق قرآن و روش اهل بیت(ع) تظلم خواهی می‌کنیم و فاجعه منا نیز باید براساس شیوه تظلم خواهی امام سجاد(ع) بعد از حادثه عاشورا دنبال شود.

این استاد حوزه علمیه همچنین بیان کرد: این افراد در پاکیزه‌ترین حالت و پس از سعی صفا و مروه به لقای الهی رفتند و براساس فقه ما حج آنان نیز صحیح است.

وی با بیان این‌که «خدمت به ضیوف الرحمان افتخار است» اظهار کرد: حکام آل سعود خود را خادمین حرمین می‌دانند ولی باید دید آیا واقعا در مقام عمل نیز این گونه هستند.

حسینی خراسانی با اشاره به کارشکنی آل سعود در قبال این فاجعه تصریح کرد: این‌ها نه تنها کمکی نکردند بلکه آزار و اذیت هم داشتند و در نهایت سبب شد تا در کنار سایر مردم تعدادی از قاریان و حافظان قرآن و استادان و روحانیون حوزه نیز از دنیا بروند.

وی نهیب رهبری را عامل همکاری آل سعود دانست و تاکید کرد: آنها در ابتدا قصد فرصت سوزی داشتند و می‌خواستند همه جنازه‌ها را در گور دسته جمعی دفن کنند.

این مراسم ویژه روحانیون جان باخته منا از جمله آیت‌الله مویدی قمی، حجج اسلام مسلم قلی پور، اخوان، زرگریان، واحدی، حسینی، نمازی مکی، مرتضایی، روحانی‌نژاد همچنین دزفولی قمی برگزار شد.

انتهای پیام

کد N1021888

وبگردی