آفتاب

تلاش اوباما و نتانیاهو برای عبور از اختلاف بر سر توافق هسته‌ای

تلاش اوباما و نتانیاهو برای عبور از اختلاف بر سر توافق هسته‌ای

روزنامه واشنگتن‌پست با اشاره به سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا نوشت:‌ اوباما و نتانیاهو آماده‌اند تا دعواهای علنی و زننده خود بر سر توافق هسته‌ای را پشت سر بگذارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و به نوشته روزنامه واشنگتن پست، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل قرار است روز دوشنبه در واشنگتن با باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا دیدار و گفت‌وگو کند. آن‌ها در این دیدار تلاش خواهند کرد تا اختلافات علنی‌شان درخصوص توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 ‌را که در ماه ژوییه حاصل پشت سر بگذارند و رویکردی تعاملی‌تر در قبال روابط آمریکا به اسراییل به‌کار گیرند و حتی درباره توسعه احتمالی کمک نظامی واشنگتن به تل‌آویو رایزنی کنند.

یک مقام کاخ سفید پیش‌تر گفته بود که توافق هسته‌ای و اجرای آن از موضوعات مورد گفت‌وگو در دیدار روز دوشنبه اوباما و نتانیاهو خواهد بود. حمایت ایران و روسیه از بشار اسد رییس‌جمهور سوریه و مناقشات فلسطین و اسراییل از دیگر موضوعاتی است که هر طرف درباره آن گفت‌وگو خواهند کرد. هر چند آمریکا و اسراییل این روزها دیدگاه‌های کاملا متفاوتی در مواجهه با جغرافیای سیاسی کنونی در خاورمیانه دارند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، نتانیاهو با این هدف به واشنگتن می‌آید تا روابط امنیتی گسترده و عمیق اسراییل با آمریکا را استوارتر کند و امیدوار است که اوباما پس از توافق هسته‌ای با ایران، تعهد خود به اسراییل را نشان دهد.

همکاری نظامی کنونی میان آمریکا و اسراییل تا سال 2018 پایان نمی‌یابد اما نتانیاهو می‌خواهد برای یک دهه آینده نیز از آن اطمینان یابد که شامل سیستم دفاعی موشکی پیشرفته، بمب‌و جنگنده‌های اف - 35 می‌شود که از آن چه اسراییل هم اکنون در اختیار دارد پیشرفته‌تر هستند.

این رایزنی‌ها در سایه نارضایتی کنگره از توافق هسته‌ای و بحث درباره اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران با وجود حصول این توافق انجام می‌شود، اما دولت آمریکا دریافته است که وضع تحریم جدید به توافق هسته‌ای با ایران آسیب می‌زند و این کشور در خواهد یافت که هیچ چیز از توافق به دست نیاورده است.

منابع نزدیک به هر دو دولت گفته‌اند که اوباما در این دیدار از نتانیاهو خواهد خواست تا دست از تحریک کنگره (در خصوص ایران) بردارد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این سفر هم‌چنین تلاش خواهد کرد تا روابط خود را با دموکرات‌ها و جامعه یهودیان آمریکا که به دلیل توافق هسته‌ای سرد شده بود بهبود بخشد. نتانیاهو هم‌چنین در این سفر قرار است او در دو اندیشکده معتبر آمریکایی سخنرانی کند.

انتهای پیام

کد N1021498

وبگردی