آفتاب
در دیدار با معاون رئیس جمهور آفریقای جنوبی؛

ظریف: محدودیتی برای توسعه روابط اقتصادی با آفریقای جنوبی نداریم

ظریف: محدودیتی برای توسعه روابط اقتصادی با آفریقای جنوبی نداریم

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری با آفریقای جنوبی هیچ محدودیتی قائل نیستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، عصر امروز با «رامافوزا» معاون رئیس جمهور آفریقای جنوبی که در راس یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی بنا به دعوت معاون اول رئیس جمهور کشورمان به تهران سفر نموده است، ملاقات کرد.

ظریف، با ابراز خوشحالی از سفر آقای رامافوزا به تهران گفت: ما منتظر سفر آقای زوما رئیس جمهور آفریقای جنوبی به تهران هستیم. ملت ایران به مرحوم نلسون ماندلا احترام زیادی قائل هستند و سفر مقامات بلند پایه آفریقای جنوبی به جمهوری اسلامی ایران یادآور خاطرات گذشته است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی از روابط بسیار خوبی در زمینه سیاسی برخوردار هستند و امیدواریم روابط دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و تجاری نیز بیش از پیش توسعه یابد.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: ما برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری با آفریقای جنوبی هیچ محدودیتی قائل نیستیم.

ظریف در ادامه تصریح کرد: دو کشور علاوه بر روابط دوجانبه در سطح بین‌المللی نیز دارای مواضع مشابهی هستند و ما می‌توانیم همکاری‌های فیمابین را در همه زمینه ها گسترش دهیم.

راما فوزا: کمک‌های ایران باعث پیروزی سریع‌تر آفریقایی‌ها بر آپارتاید شد

بر اساس این گزارش، راما فوزا نیز ضمن تشکر و قدردانی از حمایت‌های بی‌دریغ جمهوری اسلامی ایران در کمک به مبارزات مردم آفریقای جنوبی علیه آپارتاید گفت: این کمک ها باعث شد ما سریع‌تر به پیروزی برسیم.

وی خاطرنشان کرد: آقای ماندلا پس از رهایی از زندان در سال ۱۹۹۲ به تهران سفر کرد و بعد از اینکه به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد تلاش کرد روابط با تهران گسترش یابد.

معاون رئیس جمهور آفریقای جنوبی افزود: ما در زمینه هسته ای از برنامه صلح‌آمیز هسته ای ایران حمایت کردیم. ما خوشحالیم که توانستید مذاکره با قدرتهای بزرگ را بخوبی جلو ببرید. شما بر روی اصول خود ایستادگی کردید و پیروز شدید. من این پیروزی را به شما تبریک می گویم.

رامافوزا گفت» پس از توافق بعمل آمده، چشم‌انداز جدیدی از مناسبات با ایران گشوده شده است و ما امیدواریم بتوانیم در شرایط جدید همکاری‌های جدیدی با ایران داشته باشیم. هیات بزرگ تجاری بخش خصوصی همراه من برای آغاز دوره جدید همکاری‌ها به اینجا آمده است.

کد N1021466

وبگردی