آفتاب

انتشار پیش‌نویس بیانیه چهارمین کنفرانس کشورهای عربی و آمریکای لاتین به ریاست ریاض

انتشار پیش‌نویس بیانیه چهارمین کنفرانس کشورهای عربی و آمریکای لاتین به ریاست ریاض

یک منبع دیپلماتیک عربی اعلام کرد که پیش نویس بیانیه ریاض که در پایان نشست کشورهای عربی و آمریکای لاتین صادر خواهد شد شامل مسائل سیاسی مشترک از جمله محکومیت تروریسم و درخواست از اسرائیل برای عقب نشینی فوری از تمامی اراضی کشورهای عربی است که در سال 1967 اشغال کرده‌ است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، نشست‌های مقدماتی چهارمین کنفرانس کشورهای عربی و آمریکای لاتین در ریاض روز شنبه آغاز شد و این کنفرانس روزهای 10 و 11 نوامبر (19 و 20 آبان) با ریاست عربستان برگزار خواهد شد.

یک منبع دیپلمات عربی در این باره گفت: پیش نویس بیانیه ریاض که در پایان کنفرانس کشورهای عربی و آمریکای لاتین صادر خواهد شد شامل مسائل سیاسی مشترکی از جمله محکومیت تروریسم و عدم ربط دادن تروریسم با هرگونه دین، نژاد یا فرهنگ خاصی است.

در این پیش نویس بر لزوم آزادسازی تمامی اسیران، مسئولان سیاسی عربی و فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی، محکومیت تجاوز اسرائیل به مدارس وابسته به سازمان ملل و مخالفت با محاصره نوار غزه تاکید شده است.

در این پیش نویس همچنین از اسرائیل خواسته شده تا فورا اراضی کشورهای عربی که هفتم ژوئن 1967 اشغال کرده از جمله جولان سوریه و برخی مناطق لبنان را پس بدهد.

حاضران در این نشست در پیش نویس خود از توافق آتش بس میان حماس و اسرائیل براساس طرح مصر و به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین از سوی کشورهای آمریکای لاتین استقبال می‌کنند.

پیش نویس بیانیه ریاض شامل تاکید بر پایبندی به حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی سوریه، استقبال از طرح مذاکرات ملی میان مخالفان و دولت سودان، تاکید بر اهمیت ازسرگیری روند سیاسی میان طرف‌های یمنی و درخواست از جامعه جهانی برای حمایت سیاسی، امنیتی و اقتصادی از یمن است.

در این پیش نویس از حمایت 274 میلیون دلاری ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان از مردم یمن و اختصاص 266 میلیون دلار برای نیازهای فوری مردم این کشور و طرح پادشاه بحرین برای ایجاد دادگاه عربی حقوق بشر استقبال شده است.

این کنفرانس 34 کشور از جمله 12 کشور از آمریکای جنوبی حضور دارند. سه کنفرانس قبلی در برازیلیا، دوحه و لیما،‌ پایتخت کشور پرو برگزار شد.

انتهای پیام

کد N1020706

وبگردی