آفتاب
اجمالی/روحانی در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات :

«توقیف» باید آخرین کلمه در یک رسانه باشد

«توقیف» باید آخرین کلمه در یک رسانه باشد

رئیس جمهور گفت: کلمه تعطیل و توقیف باید آخرین کلمات در یک رسانه باشد، همانطور که نیازمند به نهاد رسانه هستیم، به نظام مطبوعات شفاف و با قوانین و مقررات روشن نیز نیازمندیم.

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس جمهور صبح امروز در آئین افتتاحیه رسمی بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها، گفت: تردیدی نیست که برای ورود در عصر جدید و ورود به مسیر توسعه به رسانه نیاز داریم، ما در دنیای جدید به توسعه نیاز داریم که ورود به این مسیر بدون رسانه ممکن نیست.

وی افزود: برای یک کشور از داشتن یک رسانه یا رسانه ها مهمتر، نهاد رسانه ای است، رسانه ای که دارای سوابق بلند با هویت، نگاه و دیدگاه خاص خود باشد.

روحانی ادامه داد: گرچه در کشور ما از اولین مطبوعه، کاغذ اخبار یا وقایع اتفاقیه حدود ۱۸۰ سال می گذرد، اما از این نشریات روزهای اولیه دیگر خبری نیست، مگر در آرشیوها که آن هم اگر چیزی باقی مانده باشد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در دنیا روزنامه هایی داریم که بیش از ۲۰۰ سال سابقه دارند، گفت: تایمز لندن دارای عمر ۲۳۰ ساله است و نیویورک تایمز حدود ۱۱۹ سال عمر دارد. رسانه ای که از عمرش گذشته و بر پختگی و حرفه ای بودن آن اضافه شده است، افکار عمومی را به خود جلب کرده و دارای سابقه ۱۰۰ و ۲۰۰ ساله شده است.

روحانی با بیان اینکه بدترین جوانمرگی، جوانمرگی مطبوعات است، خاطرنشان کرد: بدترین جوانمرگی این است که رسانه ای هنوز متولد نشده، بال و پر نگشوده و خود را معرفی نکرده به دلایل واهی دچار تاخت و تاز دیگران می شود.

وی گفت: کلمه تعطیل و توقیف باید آخرین کلمات در یک رسانه باشد، همانطور که نیازمند به نهاد رسانه هستیم، به نظام مطبوعات شفاف و با قوانین و مقررات روشن نیز نیازمندیم.

رئیس جمهور افزود: اگر قانون روشن باشد، هر روز جمعی با به دست آوردن یک جمله نمی توانند با آزادی مطبوعات بازی کنند، باید قانون، مقررات، تنبیه و تشویق ها روشن باشد.

روحانی با اشاره به اینکه در همه جای دنیا آخرین و شدیدترین قانون مجازات، اعدام است، خاطرنشان کرد: هیچ کجا اولین مجازات اعدام نیست، بلکه جریمه، زندان کوتاه مدت و توقیف کوتاه مدت فرد در هر جرمی اولین مجازات است.

وی ادامه داد: یک رسانه اگر تخلف کرده، باید نهاد رسانه بگوید که تخلف کرده است، نه نهاد دیگری؛ ما وزارت ارشاد، قوه قضائیه و هیئت نظارت بر مطبوعات داریم. این پایگاه ها و نهادهای رسانه ای می توانند قضاوت کنند که یک رسانه به نفع کشور سخن گفته یا به نفع بیگانگان، از خود سخن گفته یا از دیگران می گوید.

روحانی خاطرنشان کرد: هر مامور امنیتی نمی تواند معیاری برای مطبوعات و نشریات باشد.

رئیس دولت تدبیر و امید افزود: ما نیازمند به یک نظام، قانون و مقررات و یکسانی همه در برابر قانون هستیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: افتخار قانون ما این است که همه افراد حتی رهبر معظم انقلاب هم در برابر قانون یکسان هستند و این افتخار نظام ما و همچنین افتخار اسلام نیز است.

وی با بیان اینکه همه در برابر قانون مساوی هستند، تصریح کرد: مگر قابل تحمل است در یک کشور برخی از رسانه‌ها برای همیشه از تنبیه و توقیف و تعطیل و تهدید مصون باشند و یک حاشیه امن برای آنها مقرر شده باشد که نه تنها هرچه می‌خواهند بگویند بلکه گاهی به عنوان پلیس مخفی عمل کنند.

روحانی اظهار داشت: ما نشریه را برای آگاهی مردم داریم و عده‌ای ادعای انقلابی‌گری دارند. انقلابی‌ بودن یعنی چه؟ انقلابی بودن یعنی اخلاق.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: مردم انقلاب کردند تا اخلاق اسلامی در این کشور حاکم شود؛ مردم انقلاب کردند تا موازین اسلامی در این کشور حاکم باشد. مردم انقلاب کردند تا خون، آبرو و اموالشان محفوظ بماند.

وی ادامه داد: انقلابی بودن یعنی دروغ نگفتن؛ انقلابی بودن یعنی به دیگران تهمت نزدن، انقلابی بودن یعنی چهره‌های نظام را که در ساختن نظام تلاش کرده‌اند، حفظ کردن؛ انقلابی بودن یعنی به مردم امید و اعتماد دادن.

روحانی افزود: از پایگاه یک بخش از حکومت حمله کنیم به بخش دیگر حکومت، این شد انقلاب؟ این شد انقلابی‌گری؟

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در گذشته در بخشی از نوشته‌ها، یک بخشی را می‌خواندیم به عنوان هماهنگی راهبردی، این یک درس بسیار مهم برای وحدت جامعه و حکمرانی سالم است.

وی ادامه داد: گاهی معکوس این جمله را مشاهده‌ می‌کنیم. ناهماهنگی راهبردی، این بزرگترین خطری است که می‌تواند یک کشور و جامعه را تهدید کند.

روحانی با تاکید بر اینکه تمام مطبوعات و رسانه‌ها در برابر قانون باید یکسان باشند، تصریح کرد: اگر این چنین بود، ما کشوری انقلابی هستیم و اگر نبود یعنی بر علیه یک انقلاب اخلاقی و اسلامی حرکت می‌کنیم.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش، دستگاه قضایی را مأمن جامعه دانست و افزود: هر چیزی اشکال داشته باشد، اما نمک سالم باشد، می‌توان جلوی آن را گرفت، اما اگر نمک فاسد باشد، خیلی بد می‌شود.

وی اظهار داشت: دستگاه قضا پایگاه امن مردم است و زمانی که مردم از همه مأیوس شوند، از دولت و استاد دانشگاه مأیوس شوند، آن جایی که هیچکس نباید مأیوس شود، باب عدل و درِ خانه قاضی است.

روحانی گفت: بسیار مهم است که جامعه ما احساس امنیت، عدالت و یکسانی داشته باشد.

ادامه دارد...

کد N1020660

وبگردی