آفتاب

عدم رضایت مرجعیت یا برنامه سفر؛ چرا آیت‌الله سیستانی با العبادی دیدار نکرد

عدم رضایت مرجعیت یا برنامه سفر؛ چرا آیت‌الله سیستانی با العبادی دیدار نکرد

به رغم آن که سخنگوی دفتر نخست وزیر عراق اعلام کرده که دیدار با آیت‌الله سیستانی در برنامه سفر العبادی به نجف نبوده اما منابع داخلی و ناظران سیاسی معتقدند که عدم رضایت آیت‌الله سیستانی از عملکرد العبادی باعث شده که مرجعیت وی را به حضور نپذیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط در این باره می‌نویسد: حیدر العبادی، نخست وزیر عراق یک روز پس از اینکه مرجعیت دینی عراق پارلمان را به دور زدن اصلاحات متهم کرد به نجف رفت تا بتواند از این فرصت استفاده کرده و حمایت مرجعیت را از بسته اصلاحات خود به دست آورد اما تلاش وی ناکام ماند و پس از دیدار با مقتدی صدر، رهبر جریان صدر و دو تن از مراجع نجف به چیزی که می‌خواست نرسید.

اخبار ضد و نقیضی درباره رد درخواست ملاقات العبادی از سوی آیت‌الله سید علی سیستانی، مرجع بزرگ شیعیان منتشر شده است و به رغم آن که سعد الحدیثی، سخنگوی دفتر العبادی آن را رد می‌کند اما تحلیلگران و منابع داخلی گنجانده نشدن دیدار با آیت‌الله سیستانی در برنامه سفر العبادی را بعید می‌دانند و معتقدند امکان ندارد یک مسئول عراقی به نجف برود و دیدار با سیستانی در دستور کار وی نباشد.

مساله‌ای که شک و شبهه درباره صحت ادعاهای سخنگوی دفتر نخست‌وزیری را بیشتر می‌کند این است که العبادی در سفرهای پیشین خود به نجف پیش از هر دیداری ابتدا به ملاقات آیت‌الله سیستانی رفته است.

با وجود اینکه برخی منابع تاکید کرده‌اند که دفتر سیستانی به العبادی ابلاغ کرده که مرجعیت از دیدار با وی معذور است اما حیدر الغرابی، استاد حوزه علمیه نجف گفت: اگر چراغ سبز مرجع عالیقدر نبود العبادی نمی‌توانست با سه مرجع دینی دیگر دیدار کند البته نه به این دلیل که به رسانه‌ها اعلام کند که مرجعیت از نخست وزیر حمایت می‌کند بلکه تنها به به این دلیل است که نخست وزیر سخنانش را گفته باشد. مرجعیت دینی طی دوره گذشته از العبادی خواسته تا با مشت آهنین با فاسدان برخورد کند اما این چیزی است که حاصل نشد و موجبات نارضایتی مرجعیت را از وی فراهم آورد.

الغرابی تاکید کرد: تنگنایی که العبادی پس از درخواست مرجعیت در آن افتاد این بود که 80% از کسانی که اصلاحات شامل حال آن‌ها می‌شود از اعضای حزب خود العبادی یعنی حزب الدعوه و فراکسیون وی یعنی دولت قانون هستند برای همین مجبور شد عقب نشینی کند این مسئله‌ای بود که باعث شد تا خشم مردم بار دیگر برانگیخته شود.

به گفته الغرابی مرجعیت کم کم احساس بی‌توجهی و عدم توانمندی از سوی دولت می‌کند و این باعث شده تا دیدار با العبادی را رد کند.

مدتی است که اختلاف میان پارلمان و دولت عراق بالا گرفته که این امر تذکر آیت‌الله سیستانی به روسای این دو نهاد اصلی حاکمیت در عراق را به دنبال داشت و العبادی و سلیم الجبوری، رئیس پارلمان عراق را روز شنبه به نجف کشاند تا با مراجع دینی دیدار کنند.

در همین راستا موفق الربیعی، مشاور سابق امنیت ملی عراق گفت که العبادی همچنان از حمایت پارلمان، مردم و مرجعیت برخوردار است. وی باید پیش نویس قوانین را برای اصلاحات مطرح کرده و آن را به پارلمان ارائه دهد.

الربیعی همچنین گفت: اشتباهات ریشه‌ای در نظام وجود دارد که تنها با اصلاح قانون اساسی درست می‌شود.

انتهای پیام

کد N1020652

وبگردی