آفتاب

هشدار روزنامه حزب حاکم چین نسبت به استقلال‌طلبی تایوان

هشدار روزنامه حزب حاکم چین نسبت به استقلال‌طلبی تایوان

اصلی‌ترین روزنامه حزب حاکم کمونیست چین امروز (یکشنبه) پس از دیدار تاریخی رهبران چین و تایوان گزارش داد: آن کسانی که برای استقلال تایوان تلاش می‌کنند خطر "واژگون کردن قایق صلح" را به وجود می‌آورند و باید متوقف شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین روز شنبه در دیدار با رئیس‌جمهوری تایوان در سنگاپور گفت که آنها نباید اجازه دهند که طرفداران استقلال تایوان میان آنها جدایی ایجاد کنند. این اولین دیدار جینپینگ و ما یینگ‌-جئو از زمان پایان جنگ داخلی چین در سال 1949 محسوب می‌شد.

روزنامه پیپلز دیلی متعلق به حزب حاکم کمونیست چین در یادداشتی نوشت: نشست این دو مقام نشان می دهد که تمایلی وجود دارد که تراژدی تاریخی بار دیگر تکرار نشود و همچنین اجازه ندهند که میوه‌های توسعه صلح‌آمیز از دست برود.

چین از سال ۱۹۴۹ مدعی مالکیت تایوان بوده اما با این حال روابط دو کشور از زمان به قدرت رسیدن ما یینگ-جئو، رئیس‌جمهوری تایوان در سال ۲۰۰۸ بهبود یافته است. دولت چین تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و تهدید می کند که به هرگونه حرکتی برای استقلال کامل، واکنش نظامی نشان خواهد داد.

به گزارش این روزنامه، ادامه پیشرفت‌های هفت سال گذشته و در دوران مایینگ چین‌گرا با اتخاذ سیاست مشترک ضد استقلال و چین متحد ممکن خواهد بود. اگر چنین امری به وقوع نپیوندد، قایق صلح با توفانی سهمگین برخورد کرده و واژگون خواهد شد. ساکنان دو طرف تنگه تایوان باید متحد شوند و با قاطعیت با نیروی استقلا‌ل‌طلب تایوان و فعالان جدایی‌طب مخالفت کنند.

انتهای پیام

کد N1020441

وبگردی