آفتاب
امام جمعه موقت اهواز در گفتگوی مشروح با مهر:

تشکیل دوقدرت شیعه درشمال و جنوب عربستان/رسیدن موج بیداری به مدینه

تشکیل دوقدرت شیعه درشمال و جنوب عربستان/رسیدن موج بیداری به مدینه

امام جمعه موقت اهواز، با تحلیلی بر اوضاع عربستان گفت: امروز دو قدرت شیعی در شمال و جنوب عربستان شکل گرفته و حتی موج بیداری و تحول به مدینه نیز رسیده است.

حجت الاسلام احمد رضا حاجتی امام جمعه موقت اهواز در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه عربستان امروز با یک بحران و چالش بسیار عظیم و بی سابقه از زمان تأسیس رژیم آل‌سعود مواجه است، گفت: بحران در عربستان، یک بحران همه‌جانبه و بسیار خطرناک است به نحوی که اخیرا بعضی از اندیشکده‌های فعال در زمینه بررسی مسائل داخلی عربستان به رئیس جمهور آمریکا و شخص اوباما هشدار دادند که دخالت وسیع‌تر و سریع‌تری در اوضاع داخلی عربستان داشته باشد.

حاجتی افزود: ساختار حکومتی آل سعود با یک وضعیت بسیار شکننده روبرو است و نمی‌توان گفت امروز در عربستان یک آرامش بعد از طوفان است؛ چرا که خیلی وقت است که آرامش از ساختار سیاسی و اجتماعی این کشور رخت بربسته است.

امام جمعه موقت اهواز گفت: با یک نگاه خیلی گذرا به عربستان متوجه بحران همه‌جانبه در عربستان می‌شویم، به خصوص التهابی که در مناطق شرقی عربستان وجود دارد.

وی با اشاره به موج بیداری عظیمی که در بین پیروان اهل بیت(ع) به ویژه در مناطق شرقی عربستان به وجود آمده است، گفت: این موج بیداری حتی به مدینه رسیده است.

حاجتی بخشی دیگر از بحران در عربستان را از بین رفتن نیروی نظامی و امنیتی این کشور عنوان کرد و گفت: درگیری عربستان با کشور یمن موجب از بین رفتن نیروهای نظامی و امنیتی عربستان شده و کشته‌های بسیار زیادی برجای گذاشته‌است. کشته‌ها، زخمی‌ها و اسرایی که هر روز خبرش می‌رسد.

امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه التهاب در عربستان آرام آرام در لایه دوم این کشور نیز خود را نشان می‌دهد، گفت: جامعه عربستان و شهروندان این کشور یکپارچه پیروان مکتب ظاله وهابیت نیستند. اقشار مختلفی در عربستان وجود دارند که اعتقادی به وهابیت ندارند و از برنامه‌ها و سیاست های آل‌سعود به ستوه آمده‌اند.

فاجعه منا آل سعود را سرافکنده کرد

وی با اشاره به شکست فاحش سیاست‌ها و تلفات سنگین نیروهای اطلاعاتی‌ عربستان در عراق و سوریه، تاکیدکرد: آل سعود که داعیه ایجاد حکومت‌های وابسته در کشورهای منطقه را داشت، امروز نه تنها در این سیاست موفق نشده است، بلکه دو دولت و قدرت بزرگ شیعی در شمال و جنوب‌اش به وجود آمده که هر روز این قدرت‌ها بیدارتر، منسجم‌تر و راسخ‌تر می‌شوند و در مجموع آنها خطری را برای آل‌سعود ایجاد کرده اند.

حاجتی گفت: حضرت آقا در فرمایشات اول سال خود به صراحت فرمودند که بینی آل‌سعود به خاک مالیده خواهد شد و امروز می‌بینیم که این اتفاق افتاده است و فاجعه‌ای که در منا به وجود آمد، آل‌سعود را سرافکنده کرد و بینی آن را به خاک مالید.

امام جمعه موقت اهواز آل سعود را نماد یک حکومت ضعیف و از هم پاشیده در منطقه عنوان کرد و تصریح داشت: از یک طرف شکست سیاست های منطقه ای عربستان و از طرف دیگر از هم پاشیدگی رژیم آل‌سعود این کشور را دچار ضعف و بحران کرده تا جائیکه تحلیلگران مختلف و حتی بعضی از حامیان سنتی آل‌سعود هم بر این واقعیت اذعان دارند که انسجام درونی خاندان آل‌سعود از بین رفته است.

وی افزود: امروز پادشاه عربستان سعودی فردی پیر و فرتوت دچار بیماری آلزایمر و حتی ناتوان از اداره امور شخصی خود است، چه برسد به امور کشور. از طرفی عرصه سیاسی عربستان هم شاهد رقابت بسیار شدید میان شاهزاده‌های آل‌سعود من جمله محمدبن سلمان و محمدبن نایف شده است تا جایی که این مطلب ضرب‌المثل شده که دو محمد، آل‌سعود را به وجود آورده‌اند و دو محمد آن را نابود خواهند کرد.

نیروهای بی تجربه مخاطرات زیادی برای آل سعود ایجاد خواهند کرد

امام جمعه موقت اهواز اظهار داشت: امروز بسیاری از امور حساس عربستان به دست نیروهای بی‌تجربه‌ای افتاده است که رهبری نیز به آن اشاره کرده‌اند و فرمودند این موضوع مخاطرات بسیار شدیدی برای شبه جزیره ایجاد خواهد کرد.

حاجتی گفت: آل‌سعود که زمانی خود را پدرخوانده کشورهای اسلامی و به ویژه عربی حوزه خلیج فارس می نامید، امروز شاهدیم که حتی از سوی کشورهای هم‌پیمان خود مورد بی‌اعتنایی قرار می‌گیرد و بعضی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به صراحت با سیاست‌های آل‌سعود مخالفت می‌کنند؛ نمونه‌اش بعضی از رفتارهای دولت کویت با قضیه سوریه و موضع‌گیری‌هایش نسبت به حسن همجواری با ایران است. از سویی دیگر سیاست‌های عمان نسبت به جنگ یمن و سفر وزیر خارجه این کشور به سوریه نیز این واقعیت را مبین می‌سازد.

وی با بیان اینکه پرده نفاق و تزویر از چهره آل‌سعود فرو افتاده است گفت: بسیاری از تحلیلگران، آل‌سعود را عریان و عاری از نقاب خادم‌الحرمین تفسیر می‌کنند و سیاست‌ها و آینده‌اش را خیلی صریح‌تر با توجه به واقعیت‌های مشهود آل‌سعود مورد بررسی قرار می‌دهند، به همین جهت هم هشدارهای جدی نسبت به عدم استمرار این حکومت جائر امروز از زبان تحلیلگرانی که تا دیروز احتمالش را نمی‌دادیم، می بینیم که شنیده می‌شود.

امام جمعه موقت اهواز افزود: آل سعود که دچار بحران سیاسی در داخل و خارج و  همچنین بحران اقتصادی و کمبود بودجه، بحران امنیتی و بحران نظامی مواجه شده بود، اکنون بحران مشروعیت نیز به آن اضافه شده است.

وی با اشاره به حمایت های استکبارجهانی از آل‌سعود گفت: این کشور که هیچ بویی از مشروعیت نبرده است، مورد حمایت استکبار جهانی که به دروغ شعار دموکراسی و آزادی‌خواهی را سر می‌دهد، قرار دارد. حکومتی که حتی اجازه رانندگی به زنان را نمی‌دهد و هیچ انتخاباتی در این کشور برگزار نمی‌شود.

حاجتی تاکید کرد: این سیاست های مغایر با دموکراسی باعث یک اتفاق مبارک شده و آن اینکه بسیاری از جوامع سنی مذهب فاصله خود را با آل‌سعود حفظ کردند و به همین جهت می‌بینیم علاوه بر محور مقاومت، یک جریان قوی و جدی از علمای اهل سنت به وجود آمده اند که سیاست‌های آل‌سعود را محکوم و برای رسوایی بیش از پیش آنان تلاش می کنند.

در عربستان پرچم اباعبدالله بالا رفته و پرچم آل سعود فرو افتاده است

وی در ادامه ضمن محکومیت تائید حکم اعدام شیخ نمر، در تحلیل این تصمیم گفت: اینکه آل سعود امروز تصمیم به  اعدام شیخ نمر می گیرد یک بخش آن به این جریانات برمی‌گردد؛ چرا که می‌بیند اگر سیاست ارعاب را در پیش نگیرد، نمی‌تواند این موج خزنده بیداری را کنترل کند. شما دیدید در تشییع جنازه شهدای قبل از ماه محرم و انفجارهای تروریستی در مساجد، قریب به یک میلیون نفر که پرچم یا اباعبدالله در دستشان بود، تظاهرات کردند و شعار لبیک یا حسین سر دادند، یک پرچم از عربستان در دست تظاهرکنندگان نبود، یعنی آنکه پرچم اباعبدالله بالا رفته و پرچم آل سعود فرو افتاده است.

امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه عربستان حیات خلوت غربی‌ها برای مدیریت جهان اسلام بود، گفت: این را نباید فراموش کرد که نقش رژیم آل‌سعود در سال‌های اخیر، نقش یک ابزار برای مدیریت جوامع اسلامی با ارائه اسلام آمریکایی بوده است که امام خمینی(ره) نسبت به این موضوع هشدار داده بودند به ویژه در بیانات قبل از رحلتشان به جد بر وجود مقوله‌ای به نام اسلام آمریکایی تاکید داشتند.

اعدام شیخ نمر خودزنی سیاسی است

وی ادامه داد: سستی رژیم آل سعود، از بین رفتن انسجام درونی و شکست سیاست‌های بیرونی‌ عربستان، منجر به تضعیف ابزار استکبار جهانی شده است که مخاطرات زیادی را برای آمریکا و رژیم‌های هم‌پیمانشان در منطقه ایجاد خواهد کرد، به همین جهت می‌بینیم که سیاست‌های غیر عاقلانه‌ای در پیش گرفته‌اند که بیشتر تشبیه به خودزنی است.

حاجتی خاطرنشان کرد: اعدام آیت الله نمر برای آل‌سعود یک خودزنی سیاسی است؛ چراکه آثاری که در پی این اعدام احتمالی خواهد داشت بیداری بیش از پیش مردم کشورهای منطقه چه سنی و چه شیعه، تشدید حرکت های انقلابی در درون جامعه عربستان، انسجام بیش از پیش علما در جبهه مقاومت اسلامی و در یک کلام تسریع در سقوط رژیم آل سعود خواهد بود.

کد N1020320

وبگردی