آفتاب
اشپیگل فاش کرد:

آلمان از دوستان اروپایی خود و نهادهای امدادی جاسوسی می کند

آلمان از دوستان اروپایی خود و نهادهای امدادی جاسوسی می کند

یک هفته نامه آلمانی از جاسوسی از کشورهای اروپایی، آمریکا و واتیکان از سوی سرویس اطلاعات برون مرزی آلمان پرده برداشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، جاسوسی از دوستان اروپایی برلین جدی تر از آن چیزی است که پیشتر تصور می شد. هفته نامه اشپیگل در گزارشی افشاگرانه به نقل از منابع آگاه اعلام کرد «سرویس اطلاعات فدرال آلمان» (BND) دوستان اروپایی و آمریکایی برلین را تحت نظر دارد.

اشپیگل می افزاید وزیران کشورهای اروپایی، آمریکا و واتیکان مورد رصد جاسوسان آلمانی قرار می گیرند. سه هفته پیش بود که اسناد مربوط به جاسوسی آلمان در مناطق مختلف جهان افشا شد. طبق گزارش ها بیشتر این جاسوسی ها طبق برنامه خود BND انجام گرفته و بر خلاف ادعاها، به خواست آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) نبوده است.

این گزارش حاکی است ابعاد جاسوسی آلمان از آنچه که پیشتر تصور می شد بسیار گسترده تر است. اشپیگل به نقل از منابع اطلاعاتی خود اعلام کرد BND از وزارت کشور آمریکا و وزیران کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله لهستان، اتریش، دانمارک و کرواسی جاسوسی کرده است.

این جاسوسی همچنین شامل ارتباطات دیپلماتیک آمریکا با دفاترش در اتحادیه اروپا و سازمان ملل می شود. حتی سازمان های مردم نهاد و امدادی نیز از این جاسوسی ها در امان نبوده اند به طوری که سازمان آکسفام و کمیته بین المللی صلی سرخ در ژنو هدف شنود قرار گرفته اند.

موضوع همکاری سرویس اطلاعاتی آلمان با نهادهای جاسوسی آمریکایی پس از انتشار خبر شنود تلفن همراه «آنگلا مرکل» صدراعظم این کشور توسط NSA مطرح شد با این حال مرکل در اکتبر ۲۰۱۳ این خبر را تکذیب کرد.
 

کد N1020239

وبگردی