آفتاب

هشدار جهان نسبت به سرکوب مخالفان و خشونت در بروندی

هشدار جهان نسبت به سرکوب مخالفان و خشونت در بروندی

مقام‌های ارشد جهان با نگرانی عمیقی به تهدید دولت بروندی برای به راه انداختن دور جدیدی از کشتارهای وحشیانه در این منطقه دریاچه‌های بزرگ آفریقا واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت پی‌یر نکورونزیزا اخیرا شعارهای گوش‌خراش خود را افزایش و هشدار داده است که به شدت مقاومت در برابر انتخاب مجدد اخیر وی را سرکوب می‌کند.

بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در پی کشف جسد پسر یکی از فعالان سرشناس بروندی به شدت ابراز نگرانی کرد. این تازه‌ترین قتل‌ مرتبط با بحران مذکور است. دبیرکل سازمان ملل گفت که کشف اجسادی که ظاهرا بسیاری از آنها اعدام شده‌اند، به واقعه‌ای روزمره در بوجومبورا، پایتخت بروندی تبدیل شده است.

وی هشدار داد: این خشونت‌ و کشتارهای مکرر در بروندی باید متوقف شود.

خشونت‌ها هم از سوی نیروهای دولتی و هم اپوزیسیون مسلح اعمال می‌شود. اما توماس پریلو، نماینده ارشد آمریکا در این منطقه آنچه را که وی "اظهارات فتنه‌جویانه و خطرناک دولت" خواند، محکوم کرد.

وی هشدار داد که احتمالا درگیری و خشونت طی روزهای آتی افزایش یابد.

این مقام آمریکایی از فردا (یکشنبه) تا چهارشنبه به بروندی سفر خواهد کرد.

فاتو بنسودا، دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی نیز گفت که اگر اقدامی از سوی نیروهای دولتی، شبه‌نظامیان و یا هر نیروی مسلح دیگری انجام شود که مظنون به جرایم جنگی علیه بشریت و یا نسل‌کشی باشد، هیچ کس نباید تردید به خود راه دهد که این نهاد وارد عمل می‌شود و عاملان آن بی‌مجازات نمی‌مانند.

از سوی دیگر وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد، شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه برای بررسی این بحران نشستی را برگزار می‌کند.

در پی لغو محدودیت دوره قانون اساسی و سومین پیروزی نکورونزیزا در انتخابات، بروندی درگیر خشونت‌ها شد. دست‌کم 200 تن در تازه‌ترین دور خشونت‌ها کشته شدند و 200 هزار تن از این کشور گریختند که یکی از تیره‌ترین دروان‌های تاریخ اخیر این منطقه محسوب می‌شود. کشور بروندی درگیر جنگی 13 ساله میان شورشیان هوتو و اقلیت توتسی بوده که 300 هزار کشته پیش از توافق صلح 2006 بر جای گذاشته است.

انتهای پیام

کد N1020108

وبگردی