آفتاب
در دیدار وزیر خارجه کره جنوبی

ظریف از آمادگی برای گسترش همکاری‌های تهران - سئول خبر داد

ظریف از آمادگی برای گسترش همکاری‌های تهران - سئول خبر داد

وزیر امور خارجه کشورمان و وزیر امور خارجه کره جنوبی با همدیگر دیدار و پیرامون آخرین وضعیت روابط دوجانبه و راه‌های گسترش مناسبات و مسائل بین‌المللی و منطقه‌یی تبادل نظر کردند.

به گزارش گروه دریافت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محمدجواد ظریف با اشاره به روابط متین دو کشور گفت: روابط دو کشور همواره مبتنی بر احترام و منافع متقابل روند به جلو داشته است جمهوری اسلامی ایران همکاری‌های خود را در تمامی زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و پارلمانی گسترش دهد و این سفر می‌تواند ظرفیت‌های همکاری‌های را فراروی تهران و سئول خلق کند.

او با تبیین جایگاه دیپلماسی در حل و فصل مسائل مورد اختلاف در دیگر کشورها افزود: از جمله دستاورد توافق برجام، اثبات نقش دیپلماسی در حل و فصل مناقشات است و این دستاورد می‌تواند مدلی برای حل بسیاری از بحران‌های منطقه شود.

ظریف با اشاره به آثار برجام بر گشایش روندهای جدید فراروی همکاری‌های اقتصادی و بانکی دو کشور گفت: اجرای برجام چشم‌اندازهای جدیدی را فراروی عرصه‌های جدید بنگاه‌های اقتصادی، تجاری و بانکی برای تحقق اهداف مشترک دو کشور فراهم می‌کند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به زمینه‌های نوین همکاری‌های دو کشور افزود: راهبرد جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر تشریک مساعی برای یافتن عرصه‌های جدید که بتواند بازار مشترک را برای کالاهای تولیدی در قالب طرح‌های مشترک را با بهره‌گیری از تجربیات دو طرف با استفاده از نیروی انسانی تحصیلکرده ایرانی و سرمایه گذاری‌های جدید فراهم کند و تولیدات خود را به بازارهای منطقه عرضه کند.

ظریف با استقبال از برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی در کشور گفت: کمیسیون اقتصادی دو کشور می‌تواند فرصت‌های زیادی را در زمینه تولید محصولات و سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه انرژی، محیط زیست، امور بانکی، کشتی‌سازی، امور علمی و دانشگاهی و توریسم را بیش از پیش گسترش دهیم.

وی درباره همکاری‌های بین‌المللی خاطرنشان کرد: تهران و سئول در زمینه حقوق بشر و مبارزه با تروریسم فرصت‌های خوبی برای گسترش رایزنی‌ها دارند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به ظرفیت‌های همکاری‌های توریستی گفت: ما می‌توانیم با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فراوان و متنوع میراث تاریخی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، زمینه همکاری‌های توریستی در قالب بسته‌های مشترک که کل منطقه را در بر گیرد را ساماندهی کنیم.

ظریف درباره بحران سوریه و یمن گفت: به اعتقاد ما، بحران سوریه و یمن تنها راه‌حل سیاسی دارد و این راه‌حل با احترام به اراده مردم در تعیین سرنوشت سیاسی خود شکل می‌گیرد.

یونگ بیونگ سه نیز با اشاره به روابط سنتی دو کشور افزود: پس از 14 سال این اولین‌بار است که وزیر وزیر امور خارجه کره جنوبی به جمهوری اسلامی ایران به‌منظور گسترش مناسبات به تهران سفر می‌کند. ما همواره یک شریک فعال برای جمهوری اسلامی ایران بوده‌ایم و آماده گسترش و تعمیق مناسبات بین دو کشور هستیم.

وزیر امور خارجه کره جنوبی با اشاره به نتایج توافق برجام بین 1+5 و جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: ما خرسندیم که نتایج مثبت توافق برجام بر منطقه و جهان، آثار هوشمندانه در راستای بر استقرار صلح و امنیت برای همگان به ارمفان آورده است.

او با تشریح زمینه‌های همکاری‌های دو کشور گفت: هیات کره‌یی مشتمل بر حضور نمایندگان ارشد از بخش‌های مختلف تجاری، سرمایه‌گذاری، صنعتی، خودروسازی در جهت بررسی نقشه راه جدیدی برای مذاکره و انعقاد تفاهم‌های جدیدی به جمهوری اسلامی ایران آمده‌اند.

وزیر امور خارجه کره جنوبی با اشاره به همکاری‌های فرهنگی دو کشور افزود: خوشبختانه ما کمیته فرهنگی داریم که با برگزاری مستمر جلسات کمیته فرهنگی آمادگی داریم همکاری‌های فرهنگی را گسترش دهیم و زمینه‌های مراودات توریستی را بررسی کنیم.

یونگ بیونگ سه درباره مسائل منطقه‌یی گفت: جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در تحولات منطقه‌یی دارد و رایزنی‌های دو کشور می‌تواند زمینه برقراری صلح و امنیت منطقه و حل مشکلات پناهندگان را تقویت کند.

انتهای پیام

کد N1020069

وبگردی