آفتاب
طرح شکست خورده آموزش شورشیان سوری؛

هر شورشی سوری 2 میلیون دلار برای پنتاگون هزینه برداشته است

هر شورشی سوری 2 میلیون دلار برای پنتاگون هزینه برداشته است

نشریه آمریکایی یو.اس.ای تودی گزارش داد، پنتاگون هنگامی که ماه گذشته میلادی به طرح آموزش و تجهیز شورشیان به اصطلاح میانه‌روی سوری پایان داد، به میزان 384 میلیون دلار هزینه صرف این طرح کرده که معادل دو میلیون دلار برای هر یک از این شورشیان است اما در پایان نتایجی ناامیدکننده از این طرح گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه یو.اس.ای تودی، پنتاگون در سال 2015 به میزان 500 میلیون دلار برای پیشبرد این طرح در نظر گرفت و وعده داد که 3000 نیروی آموزش دیده و تجهیز شده برای "ارتش آزاد سوریه" در سال جاری میلادی تحویل دهد و بعد از آن نیز هر سال 5000 نیروی جدید را وارد صفوف آنها کند تا با گروه تروریستی داعش بجنگند.

با این حال این برنامه بعد از صرف 384 میلیون دلار برای آن متوقف شد. از میان 180 سوری که برای این برنامه آموزش دیده و بررسی و تجهیز شدند 145 نفر همچنان در این برنامه باقی مانده‌اند. از میان این تعداد، 95 نفر همچنان در حال حاضر در سوریه هستند. دو اردوگاه از مجموع چهار اردوگاهی که پنتاگون برای این برنامه در نظر گرفت هیچگاه نیرویی را میزبانی نکردند.

پنتاگون رقم دو میلیون دلار برای هر یک از این شبه نظامیان را رد کرده و گفته رقم واقعی هزینه شده برای آموزش آنها خیلی پایینتر بوده و معادل 30 هزار دلار برای هر شورشی آموزش دیده است.

به گفته الیسا اسمیت، سخنگوی پنتاگون، اکثر اعتبارات این برنامه برای سلاح، تجهیزات و مهمات صرف شده و برخی از این اقلام همچنان در انبار ائتلاف تحت رهبری آمریکا هستند.

اسمیت یادآور شد که برخی از شبه نظامیان آموزش دیده نیز تقاضای حملات هوایی داشته‌اند و همچنین مهمات در نظر گرفته شده برای آنها به جای این شورشیان آموزش دیده به دیگر نیروهایی که با داعش می‌جنگند داده شده است.

ارقام صرف شده برای این برنامه آموزش و تجهیز که تحت 9 گروه دسته بندی شده‌اند نشان می‌دهند که پنتاگون ده‌ها میلیون دلار را برای ساختن اردوگاه‌های آموزشی صرف کرده که خیلی به ندرت مورد استفاده قرار گرفته‌اند و همچنین این هزینه را صرف انتقال شورشیان با پرواز از خانه‌هایشان به مکان‌های آموزش و میدان جنگ کرده است. ملبغ 47 میلیون دلار دیگر نیز تحت دسته بندی "خدمات" قرار گرفته است.

در پایان این برنامه تنها توانست کمتر از 200 شبه نظامی را وارد میدان جنگ کند. در ماه سپتامبر یک گروه از این نیروهای آموزش دیده مجبور شدند یک چهارم از سلاح‌ها، مهمات و خودروهای تامین شده برای آنها از جانب آمریکا را تسلیم کنند تا بتوانند از منطقه تحت اختیار یک گروه شورشی دیگر به شکلی ایمن عبور کنند.

انتهای پیام

کد N1019912

وبگردی