آفتاب

وضعیت مصرف آب در بخش‌های مختلف استان زنجان چگونه است؟

وضعیت مصرف آب در بخش‌های مختلف استان زنجان چگونه است؟

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با اشاره به وضعیت مصرف آب در بخش‌های مختلف استان، گفت: بخش کشاورزی بیشترین میزان را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

«امیر حمیدنیا» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، با تشریح وضعیت مصرف آب در بخش‌های مختلف استان، افزود: بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی استان زنجان و به میزان 89.43 درصد است، این در حالی است که بخش‌ صنعت 3.8 درصد و بخش شرب نیز 6.77 درصد از مجموع آب مصرفی استان را به خود اختصاص می‌دهد.

وی با یادآوری این‌که بخش کشاورزی جزو حساس‌ترین و مهم‌ترین حوزه‌هایی است که اتفاقاً بیشترین میزان مصرف آب را نیز به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: هم‌اکنون 78 درصد اراضی کشاورزی استان به‌صورت دیم کشت می‌شود که 582 هزار و 803 هکتار از اراضی را به خود اختصاص داده است. هم‌چنین 22 درصد اراضی کشاورزی استان زنجان به‌صورت آبی کشت می‌شود که میزان آن 168 هزار و 395 هکتار است.

این مسئول در ادامه از جریان آبی رودخانه‌های دائمی از جمله قزل‌اوزن، زنجان‌رود، ابهررود، سجاسرود، شور و ... و فصلی به‌عنوان منابع آب سطحی استان یاد کرد و ادامه داد: هم‌چنین سفره‌های آب زیرزمینی در دشت‌های ابهر، زنجان، سجاس، خرارود و بزینه‌رود منبع اصلی تأمین آب برای مصارف مختلف در استان است که این سفره‌های آب بیش از صددرصد آب مورد نیاز صنایع و واحدهای تولیدی، 70 درصد آب‌شرب و بهداشتی شهرها و روستاها و 70 درصد آب کشاورزی استان را تأمین می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان، کمبود بارندگی، توزیع نامناسب مکانی و زمانی بارندگی و تغییرات بارندگی را از ویژگی‌های طبیعی استان زنجان دانست و خاطرنشان کرد: استان زنجان با بارندگی متوسط حدود 300 میلی‌متر در منطقه نیمه‌خشک کشور قرار دارد، از این‌رو باید رفتار در مصرف آب به گونه‌ای باشد که بتوان این میزان مصرف را که امروز شاهد آن هستیم کاهش و آن را مدیریت کرد، این در حالی است که با نگاهی به افت آب‌های زیرزمینی می‌توان به این دغدغه پی برد.

انتهای پیام

کد N1019817

وبگردی