آفتاب

افزایش تدابیر امنیتی در کشمیر پیش از سفر نخست‌و‌زیر هند

افزایش تدابیر امنیتی در کشمیر پیش از سفر نخست‌و‌زیر هند

مقامات در حالی با هدف جلوگیری از اعتراضات تدابیر امنیتی را در بخش‌هایی از کشمیر هند به شدت افزایش دادند که قرار است نخست‌وزیر هند به این منطقه سفر کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیروهای هند در بخش‌های قدیمی «سریناگار»، بزرگترین شهر منطقه مورد مناقشه کشمیر در جاده‌ها موانع فلزی و سیم خاردار قرار دادند و به ساکنین دستور دادند تا در خانه‌های خود بمانند. اصلی‌ترین مسجد این شهر محاصره شده و نماز جمعه در آنجا برگزار نشد.

رهبران جدایی‌طلب کشمیر روز جمعه خواستار برگزاری اعتراضی در این مسجد شدند تا یاد و خاطره ده‌ها هزار مسلمانی را که در درگیری با هندوها در سال 1947 میلادی کشته شدند، گرامی دارند. با این وجود تا بعدازظهر روز جمعه هیچ گزارشی از درگیری یا اعتراضات منتشر نشد.

جدایی‌طلبان همچنین قصد دارند امروز (شنبه) در نزدیکی محل برگزاری نشست عمومی نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در شهر «سریناگار» راهپیمایی کنند. پلیس رهبران جدایی‌طلب و صدها تن از حامیان آنها را به منظور جلوگیری از برگزاری اعتراضات علیه کنترل هند بر این منطقه مورد مناقشه بازداشت کرده‌اند.

کشمیر میان هند تحت سلطه هندوها و پاکستان که اکثر جمعیت آن مسلمان هستند، تقسیم شده و هر یک این دو کشور مدعی هستند که کل این منطقه جزء قلمرو خودشان است.

بسیاری از مغازه‌ها در شهر سریناگار بسته شده و از آنجایی که پلیس تمامی خودروهایی که وارد این شهر می‌شوند را بازرسی می‌کند، ترافیک شدیدی به وجود آمده است. مقامات امتحانات دانشگاهی روز جمعه و شنبه را لغو کرده است.

بازداشت‌های احتیاطی و منع رفت و آمد در کشمیر هند به ویژه پیش از رویدادهای مهم بسیار رایج است چراکه این نگرانی وجود دارد که مقامات توسط شورشیان مورد هدف قرار گرفته شده یا فعالان از این رویدادها برای اعتراض به حکومت هند استفاده کنند.

در نقاط دیگر هند، تعداد زیادی از نویسندگان، هنرمندان، دانشمندان و مورخان نسبت به تشدید جو عدم تحمل مذهبی و خشونت‌ها هشدار داده‌اند.

بسیاری از افراد از مودی و حزب هند و ناسیونالیست «بهاراتیا جاناتا» تحت رهبری وی به خاطر عدم انتقاد و محکوم کردن حملات مذهبی انتقاد کرده و می‌گویند: سکوت آنها تندروهای هندو را ترغیب کرده تا حملات خود را توجیه و از برتری هندی خود دفاع کنند.

در کشمیر قرار است مودی یک پروژه برق را افتتاح و یک بسته کمک مالی را یک‌سال پس از تخریب این منطقه در پی سیل‌های شدید ارائه کند.

انتهای پیام

کد N1019572

وبگردی