آفتاب

امارات به انگلیس درباره رشد اخوان‌المسلمین هشدار داده بود

امارات به انگلیس درباره رشد اخوان‌المسلمین هشدار داده بود

یک نشریه انگلیسی با استناد به اسناد داخلی دولت امارات فاش ساخت ابوظبی لندن را تهدید کرده بود در صورتی که دیوید کامرون با رشد گروه اخوان‌المسلمین به ویژه در مصر برخورد نکند توافق‌های چند میلیارد پوندی با انگلیس را کنار می‌گذارد و همکاری‌های اطلاعاتی و سرمایه‌گذاری خود با انگلیس را قطع می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نشریه گاردین انگلیس با استناد به اسناد داخلی دولت امارات متحده عربی نوشت که ولیعهد ابوظبی در ژوئن 2012 درباره رشد اخوان‌المسلمین پس از به قدرت رسیدن محمد مرسی به عنوان یکی از اعضای این گروه در مصر به نخست‌وزیر انگلیس شکایت کرده بود.

در اسناد مربوط به این دستور عنوان شده که ولیعهد ابوظبی از دیوید کامرون می‌خواهد جلوی پوشش خبری اخبار اخوان‌المسلمین توسط شبکه بی‌بی‌سی را بگیرد.

همچنین در ازای این اقدامات امارات به دیوید کامرون توافق‌های نفتی و تسلیحاتی پرسودی را به ویژه برای شرکت هوافضای BAE Systems و شرکت نفتی بریتیش پترولیوم پیشنهاد داده بود.

همچنین مجموعه دوم اسناد دولت امارات که مربوط به سال 2014 هستند، فاش می‌سازند که خلدون المبارک که به عنوان دست راست ولیعهد ابوظبی و مالک باشگاه منچستر سیتی شناخته شده به سفیر انگلیس در امارات هشدار داده که دولت ابوظبی همچنان از پیشرفت در برخورد با اخوان‌المسلمین ناراضی است و بی‌تفاوتی دولت انگلیس نسبت به فعالیت اخوان‌المسلمین یک پرچم قرمز را بالا برده است.

در این هشدار به دومنیک جرمی، سفیر انگلیس در امارات گوشزد شده که اعتماد میان دو کشور به دلیل موضع انگلیس در قبال اخوان‌المسلمین خدشه‌دار شده زیرا انگلیس به عنوان هم‌پیمان ما اخوان‌المسلمین را همچون ما یک تهدید موجودیتی علیه امارات و منطقه تلقی نمی‌کند.

سه کشور مصر، عربستان و امارات به عنوان هم‌پیمانان نزدیک انگلیس در جهان عرب این شکایت را مطرح کردند که لندن تبدیل به پایگاهی برای فعالیت اخوان‌المسلمین شده است. اسناد داخلی دولت امارات مربوط به وزارت امور خارجه این کشور مدعی شدند که اخوان‌المسلمین در تار و پود جامعه انگلیس جا افتاده و این گروه را ستون پنجمی خواندند که در انجام فعالیت‌های محرمانه استاد بوده و رنگ و لعاب میانه‌روی به خود گرفته است.

انتهای پیام

کد N1019403

وبگردی