آفتاب

احتمال "انفجار" در پرواز ایرباس روسیه تقویت شد

احتمال "انفجار" در پرواز ایرباس روسیه تقویت شد

به گفته منابع آگاه، اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای ایرباس روسیه که هفته گذشته در صحرای سینای مصر سقوط کرد، از انفجاری بمبی در آن حکایت دارد. تحقیقات تحت‌نظر قاهره در این باره امروز شنبه منتشر می‌شود.

به گفته منابع آگاه، اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای ایرباس روسیه که هفته گذشته در صحرای سینای مصر سقوط کرد، از انفجاری بمبی در آن حکایت دارد. تحقیقات تحت‌نظر قاهره در این باره امروز شنبه منتشر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اطلاعات پرواز و صداهای ضبط‌ شده 24 دقیقه پس از بلند شدن هواپیمای مسافربری از تفرجگاه شرم‌الشیخ به سن پترزبورگ قطع شد و هواپیما با 224 مسافر در صحرای سیناء سقوط کرد. قاهره و مسکو در ابتدا ادعای شبه‌نظامیان داعش را مبنی بر ساقط کردن هواپیما مردود دانستند اما شواهد نشان می‌دهد که این هواپیمای مسافربری مورد حمله قرار گرفته و در پی آن چندین کشور نسبت به سفر به شرم‌الشیخ هشدار دادند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز جمعه دستور توقف پروازهای کشورش به مصر را صادر کرد و همین ضربه‌ای جدید به صنعت گردشگری متزلزل مصر محسوب می‌شود. دیمیتری پسکوف‌، سخنگوی کرملین در این باره گفته است که این اقدام به معنای آن است که حادثه سقوط که بدترین فاجعه در تاریخ روسیه است، در پی حمله رخ داده و به گفته وی تحقیقات ادامه دارد.

به دنبال تعلیق پروازهای مسافربری روسیه به مصر، آمریکا تدابیر امنیتی جدیدی در پروازهای خود اعمال کرده است. گرچه هنوز هیچکدام از تحقیقات ادعای داعش را ثابت نکرده است اما کشورهای بسیاری تدابیر امنیتی اتخاذ کرده و به دنبال بازگرداندن شهروندان خود از مصر هستند.

رئیس وزارت فوریت‌های روسیه گفت، کارشناسان روسی نمونه‌هایی را از هواپیمای سقوط کرده برداشته‌اند و به دنبال رد انفجار می‌گردند. اما منبعی نزدیک به روند تحقیقات در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اظهار کرد که داده‌های جعبه سیاه قویا این فرضیه را که بمبی در داخل هواپیما عامل سقوط آن بوده، تقویت می‌کند. منبع مطلع دیگری در پاریس می‌گوید: همه چیز در طول پرواز عادی بود. کاملا عادی و ناگهان هواپیما سقوط می‌کند.

حسام کمال، وزیر هواپیمایی مصر و رئیس تحقیقات تحت‌نظر قاهره درباره این فاجعه قرار است اولین کنفرانس خبری خود را امروز ساعت 15 به وقت گرینویچ برگزار کنند و البته دولت مصر گفته است که این کنفرانس خبری ممکن است با تاخیر همراه باشد. وی پیشتر گفته بود که هنوز به شواهدی دست نیافته‌اند که مساله انفجار را تایید کند.

در واکنش به این واقعه، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است که واشنگتن با جدیت احتمال انفجار بمب در هواپیمای مذکور را بررسی می‌کند و دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس تاکید کرده که احتمال بسیار قوی یک بمب تروریست‌ها عامل سقوط بوده است.

در همین حال هفته‌نامه فرانسوی لوپوئن به نقل از یک کارشناس مطلع گزارش داد، صدای کابین خلبان (CVR) هواپیمای روسی مذکور تایید می‌کند که انفجاری در هواپیمای ایرباس متروجت A321 رخ داده است. اطلاعات بازیابی‌شده کابین خلبان نشان می‌دهد که یک انفجار رخ داده است. این کارشناس معتقد است: اصلا مساله فنی نبوده است، بلکه یک اقدام خارجی عامل سقوط است. علت این سقوط که جان 224 تن را گرفت، می‌تواند یک انفجار باشد.

بازرسان فرانسوی بخشی از تیم بین‌المللی تحقیقات هستند و علاوه بر آنها کارشناسانی از روسیه، آلمان و ایرلند حضور دارند.

در همین حال شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا به نقل از مقام‌های آمریکایی که نامشان را ذکر نکرد، گزارش داد که مکالمات میان رهبران داعش در رقه سوریه و افرادی در شبه‌جزیره سینای مصر به فرضیه ساقط کردن جت مسافربری روسیه پر و بال می‌دهد. ان‌بی‌سی به نقل از یک مقام آمریکایی گفت: آنها به وضوح جشن گرفتند. گفته‌های آنها فرضیه ساقط شدن هواپیما را تقویت می‌کند.

علاوه بر این شبکه خبری سی‌ان‌ان از انتشار ویدوی جدیدی از سوی داعش خبر داد که نشان می‌دهد رهبران داعش در حلب سوریه پس از این سقوط به همتایان خود در سینا تبریک می‌گویند. شبکه تلویزیونی فرانس 2 گفت، صدای انفجار را می‌توان از اطلاعات بازیابی‌شده جعبه سیاه هواپیما شنید. این گزارش به نقل از یک منبع آگاه در روند تحقیقات بوده و وی نقص فنی در موتور هواپیمای ایرباس را رد کرده است.

انتهای پیام

کد N1019048

وبگردی