آفتاب

تاثیرات ورزش‌های کوتاه مدت و شدید بر سلول‌های ماهیچه‌ای

تاثیرات ورزش‌های کوتاه مدت و شدید بر سلول‌های ماهیچه‌ای

محققان موسسه کارلولینسکا در سوئد به مکانیزم سلولی که باعث مفید بودن ورزش‌های کوتاه مدت و شدید می‌شود پی بردند.

به گزارش ایسنا و به نقل از سایت MNT، نتایج این تحقیقات همچنین نشان داد که چرا آنتی‌اکسیدان‌ها تاثیرات فعالیت‌های استقامتی را کاهش می‌دهند.

انجام چند دقیقه ورزش کوتاه مدت و شدید تاثیری به اندازه انجام طولانی مدت ورزش استقامتی دارد.

ورزش‌های شدید در بین ورزشکاران بسیار محبوب شده‌اند و حتی افرادی که مشکلات مربوط به کارایی عضلات دارند به انجام این ورزش‌ها گرایش دارند.

این سوال وجود دارد که چرا چند دقیقه ورزش کوتاه مدت و شدید می‌تواند موثر باشد. برای فهمیدن اینکه در همین انجام ورزش‌های شدید چه اتفاقی در سلول‌های عضلات می‌افتد، محققان از ورزشکاران خواستند تا 30 ثانیه با ماکزیمم توان خود دوچرخه بزنند و 4 دقیقه استراحت کنند سپس از آن‌ها خواسته شد تا 6 بار این پروسه را تکرار کنند. از این افراد نمونه‌های بافت عضلانی گرفته شد.

مدیر این تحقیقات می‌گوید: بررسی‌های ما نشان داد که 3 دقیقه ورزش شدید باعث شکسته شدن کانال‌های کلسیم در سلول‌های ماهیچه‌ای می‌شود. این مسئله باعث می‌شود که تغییرات طولانی مدتی در چگونگی مدیریت کلسیم در سلول‌های ماهیچه‌ای صورت گیرد. این باعث عادت کردن بدن به شرایط و شکل‌گیری میتوکندری جدید می‌شود.

میتوکندری مانند قدرت سلول‌ها عمل می‌کند و باعث افزایش استقامت عضلات می‌شود. آنچه محققان دریافتند این است که شکسته شدن کانال‌های کلسیم به دلیل فعالیت شدید باعث افزایش رادیکال‌های آزاد می‌شود که باعث فعالیت بیشتر و اکسید شدن سلول‌های پروتئین می‌شود.

آنتی اکسیدان‌هایی همچون ویتامین E و C که در مواد غذایی نیز یافت می‌شوند باعث خنثی شدن رادیکال‌ها می‌شوند.

مدیر این تحقیقات می‌گوید: آنتی‌اکسیدان‌ها اثرات کانال‌های کلسیم را خنثی می‌کنند به همین دلیل است که واکنش عضلات به ورزش‌های استقامتی را کمتر می‌کنند.

انتهای پیام

کد N1019034

وبگردی