آفتاب

رزمایش دریایی مشترک ویتنام و ژاپن در سواحل دریای چین جنوبی

رزمایش دریایی مشترک ویتنام و ژاپن در سواحل دریای چین جنوبی

رزمایش دریایی مشترک ویتنام و ژاپن در سواحل دریای چین جنوبی در دیدار «گن ناکاتانی» وزیر دفاع ژاپن و «فونگ کوانگ تان» همتای ویتنامی وی مورد توافق قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، ویتنام امروز از دعوت کشتی های جنگی ژاپن برای دیدار از پایگاه دریایی راهبردی خود در خلیج «کام ران» در سواحل دریای چین جنوبی خبر داد.

این اقدام در راستای تصمیم دو کشور برای برگزاری نخستین رزمایش های دریایی مشترک قلمداد می شود.

رویترز به نقل از خبرگزاری کیودو در این باره نوشت: این توافق در جریان دیدار «گن ناکاتانی» وزیر دفاع ژاپن و «فونگ کوانگ تان» همتای ویتنامی وی در «هانوی» پایتخت ویتنام حاصل شده است.

دعوت ویتنام از ژاپن برای حضور در نزدیکی آب های جزایر «اسپارتلی» یعنی منطقه مورد مناقشه ای که چین تلاش می کند با ساخت پایگاههای نظامی، نفوذ خود را گسترش دهد، موجب تحریک پکن خواهد شد. 

ویتنام پیش از این به کشتی های روسی و آمریکایی اجازه داده بود در اسکله های خلیج کام ران بارگیری کنند.

لازم به ذکر است، «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین در سخنان امروز خود در پارلمان ویتنام گفت: چین و ویتنام دو کشور سوسیالیست و همسایه بوده و تاریخچه روابط دوستانه ای را با یکدیگر تجربه کرده اند. ویتنام در مسیر رشد و توسعه حرکت می کند که نتیجه آن ارتقاء سطح رفاه مردم است. باید روابط دو کشور در راستای گسترش صلح و ثبات جهانی عمیق تر شود.

کد N1018617

وبگردی