آفتاب

برگزاری سی و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن و اذان ندسا در شیراز

برگزاری سی و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن و اذان ندسا در شیراز

مراسم اختتامیه سی و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن و اذان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با معرفی نفرات برگزیده در شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، در ابتدای این مراسم ارشد نمایندگی ولی فقیه در رده‌های ندسا در استان فارس به بیان خوشامدگویی به میهمانان این دوره از مسابقات و همچنین قدردانی از زحمت دست‌اندرکاران آن پرداخت.

حجت‌الاسلام عبدالحمید رئیسی، با بیان این‌که «دانشکده موشکی امام صادق(ع) نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فارس میزبانی سی و چهارمین دوره مسابقات قرآن نیروی دریایی سپاه بود»، گفت: خدمت در عرصه قرآن افتخار بزرگی است که نصیب پاسداران انقلاب اسلامی شده است.

در ادامه معاون روابط عمومی ندسا نیز به ارائه گزارشی در زمینه فعالیت‌های انجام شده در این مسابقات پرداخت و گفت: در شهریورماه سال جاری در تمام رده‌های ندسا مسابقات مقدماتی آغاز شد و نتایج به معاونت روابط عمومی و تبلیغات وصول شد و نفرات برگزیده مشخص شدند و که در این مرحله به رقابت پرداختند.

عبدالله عباسی، از رقابت 180 نفر در مرحله نیمه‌نهایی مسابقات قرآن ندسا خبر داد و گفت: این مرحله با حضور قرآنیان برتر نیروی دریایی سپاه از سراسر کشور در رشته‌های حفظ 5، 10، 15، 20 و کل و همچنین قرائت تحقیق، ترتیل، اذان و مفاهیم برگزار شده است.

معاون روابط عمومی ندسا با بیان این‌که «در این مرحله از 7 داور کشوری و مجرب بهره جستیم»، گفت: ابتکاری که در این دوره صورت گرفت، از میان پاسدرانی که توان داوری داشتند برای داوری استفاده کردیم که این مسئله خود برای ما سرمایه‌ای است تا بتوانیم از توان نیروهای خود استفاده کنیم.

مسوول نمایندگی ولی فقیه در نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در این مراسم با ابراز امیدواری از این‌که «همت تمام فعالان قرآنی بر این باشد که تنها به شرکت در برنامه‌های نمادین مسابقات قرآن اکتفا نکنند»، گفت: شرکت در این مسابقات خوب و قابل تقدیر است اما باید بیش از این تحت تأثیر کلام قرآن قرار گیریم و مجموعه را تحت تأثیر قرار دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالنبی صداقت، با تأکید بر لزوم استخراج تولی و تبری از آموزه‌های قرآن کریم اظهار کرد: این روزها این مسئله برای ما ضرورت پیدا کرده است؛ لذا باید در این زمینه تلاش زیادی انجام دهیم و تولی و تبری را از آموزه‌های قرآنی استخراج، تبیین و تشریح کنیم.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در ندسا همچنین خواستار توجه به مسئله استکبارستیزی در دوره کنونی شد و اظهار کرد: در عصر کنونی ما آمریکا نماد استکبار است؛ لذا همان‌طور که قرآن کریم ما را به تبری جستن از استکبار دعوت می‌کنیم امروز نیز باید از آمریکا و وابستگان او تبری جوییم.

صداقت با تصریح این‌که «جریان امام حسین(ع) و قیام عاشورا یک جریان مستمر در طول تاریخ است»، گفت: امروز شمر غیر از اوباما و ملک سلمان و آل خلیفه و وابستگان به آمریکا چه کسی است؟ کسانی که این‌گونه هزاران انسان بی‌گناه را می‌کشند.

وی با تأکید بر این‌که شعار «مرگ بر آمریکا» یک شعار قرآنی است و باید آن را به عنوان یک درس قرآنی درنظر بگیریم و آن را در جامعه نهادینه کنیم، گفت: عده‌ای تلاش می‌کنند تا این شعار را در جامعه کمرنگ کنند اما این حرف از روی ساده‌لوحی و دوری از قرآن است.

وی با بیان این‌ اعتقاد که «امروز با یک جریان ساده‌لوحی مواجه هستیم که دارند از کنار حقایق و وقایع به راحتی عبور می‌کنند»، گفت: در این میان کسانی که خود را شاگرد مکتب قرآن می‌دانند و پیرو قرآن و منادی فرهنگ قرآنی هستند باید این مسئله را به عنوان یک درس ضروری مورد توجه قرار دهند.

صداقت با تصریح این‌که «باید مراقب باشیم که دشمن درصدد نفوذ در جامعه اسلامی ماست»،‌ یکی از درس‌های قرآن را در این زمینه یادآور شد و گفت: قرآن یکی از راه‌های نفوذ در جامعه اسلامی را سرگرمی‌های غلط می‌داند که دشمنان با ایجاد سرگرمی غلط می‌خواهند زمینه‌ساز حضور در جامعه اسلامی شوند و بعد به اهداف شوم و پلید خود دست پیدا کنند.

وی با اشاره به بروز برخی از سرگرمی‌های غلط دشمنان در جامعه کنونی ما نظیر راه‌اندازی فروشگاه‌های مک‌دونالد در ایران گفت: طرح دشمن این است که ما را سرگرم لهو و لعبی کند تا ما را از راه خدا باز بدارد؛ لذا این‌که رهبری می‌فرمایند در واقع یک واقعیات عینی قرآنی مشهود است و این‌گونه نیست که بدون هیچ پشتوانه‌ای بیان شده باشد.

وی اظهار کرد: از راه‌های نفوذ دشمن که قرآن متذکر شده این است که دشمن مسائلی را به خورد جامعه اسلامی می‌دهد که هیچ نفعی نداشته بلکه ضرر هم دارد به عنوان مثال این همه سایت‌ها و ماهواره‌ها با برنامه‌های مختلف دنبال چه هستند و چه چیزی را دارند به مردم ما القا می‌کنند.

اجرای گروه تواشیح طه ادامه‌بخش این مراسم بود و سپس حسین محبی، پاسداران انقلاب اسلامی در سخنرانی خود به تبیین مباحثی راجع به معنویت و نقش فرهنگ یاران قرآنی در تعمیق آن پرداخت.

وی با اشاره به تعریف شبکه فرهنگ‌یاران اظهار کرد: با استفاده از شبکه فرهنگ یاران می‌توانیم در توسعه فرهنگ قرآنی کوشا باشیم ضمن اینکه ما فرهنگ یاران را در اصناف مختلف تعریف کردیم شامل سخنرانان، نویسندگان، شاعران، مداحان، هنرمندان، قاریان قرآن و حافظان قرآن و در یک کلمه فعالان قرآنی اینها تمام کسانی هستند که می‌توانند به عنوان یک ظرفیت در توسعه و تعمیق فرهگ دینی اسلامی و الهی کمک کنند.

وی از تمام فعالان قرآنی این نیرو درخواست کرد تا به تناسب توانمندی‌های خود در شبکه فرهنگ یاران عضو شوند و ادامه داد: ما می‌خواهیم از فعالان قرآنی برای گسترش، ترویج و تبلیغ معنویت استفاده کنیم چون اعتقاد ما بر این است که اساس انقلاب ما بر معنویت و رمز پیروزی ما در عرصه ‌های مختلف برخورداری از معنویت است.

معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولیفقیه در سپاه با بیان این‌که «تمام موفقیت‌های سازمان سپاه مرهون معنویت است و این معنویت از دل قرآن بیرون می‌آید و منبع الهام‌بخش معنوی ما قرآن است»، به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره معنوی جستی زد و گفت: معظم‌له معنویت را جزو بافت اصلی انقلاب و جمهوری اسلامی می‌دانند و تأکید می‌کنند که هدف ما از جمهوری اسلامی یک هدف معنوی است و همچنین می‌گویند علت این‌که با جهان دیگر مشکل داریم این است که ما دنبال معنویت هستیم و آن‌ها معنویت‌زدا هستند و ما اگر بخواهیم عدالت را در کشور اجرا کنیم بدون معنویت امکان ندارد.

وی در ادامه سخنان خود به تبیین وظایف فعالان قرآنی در این زمینه پرداخت و افزود: یکی از وظایف فعالان قرآنی سپاه هم به عنوان نیروهای متدین انقلاب و هم پاسدار و یا حداقل به عنوان یک فرد قرآنی که دنبال توسعه فرهنگ قرآنی هستند، ژرف‌اندیشی در آیات قرآن و بهره‌گیری از معارف عمیق قرآن است تا نفس و روح خود را به فضایل معنوی و قرآنی آراسته کرده و در رفتار خودشان تجلی دهند.

وی، مشارکت در کارگاه‌های قرآنی و تدوین و ترویج الگوهای دینی و قرآنی در زمینه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و غیره را از دیگر وظایف فعالان قرآنی در سپاه برشمرد و ادامه داد: فعالان قرآنی می‌توانند سبک زندگی مؤمنانه قرآنی را از آیات قرآن استخراج کرده و آگاه‌بخشی و بصیرت‌افزایی در امور قرآنی داشته باشند ضمن این‌که می‌توانند روحیه توکل، اخلاص و اعتماد به خدا را در میان همکاران و نزدیکان خود ترویج دهند.

محبی همچنین بر لزوم گوشزد کردن نقش عوامل غیرمادی در پیروزی‌های فردی سازمانی و ملی و همچنین گسترش روحیه آرمان‌گرایی و امید به تحقق وعده‌های الهی و روحیه امر به معروف از قرآن و معرفی جریانات تاریخی و معنوی که در قران وجود دارد را از دیگر وظایف فعالان قرآنی در این نیرو دانست و گفت: فعالان قرآنی می‌توانند پیام‌های قرآن را به همکاران خود انتقال دهند و فرمول‌های قرآنی را دسته‌بندی کاربردی کرده و در اختیار همکاران قرار دهند.

وی ادامه داد: همچنین آنان می‌توانند افراد و جریانت همسو با افراد انقلاب را با ملاک‌های قرآنی شناسایی و معرفی کرده و از سوی دیگر جریانات معارض انقلاب را شناسایی و معرفی کنند و آثار منطبق بر آموزه‌های قرآنی را شناخته و به دیگران بشناسانند.

وی گفت: فعالان قرآنی سپاه می‌توانند پیوند آرمان‌های قرآنی با اندیشه مهدویت را استخراج کرده و ترویج داده و گفتمان‌سازی معنویت را در بین همکاران ایجاد کنند و فرمایشات رهبری را با آیات قران مستندسازی کنند زیرا تمام فرمایشات رهبری برگرفته از تعالیم قرآنی است.

این مقام مسوول با تأکید بر این‌که «اگر کسی این توانمندی را داشت و از آن استفاده نکرد در مقابل آن مسئول است»، گفت: امروز اگر کسی می‌تواند در دفاع از فرهنگ دینی و معنویت قرآنی و تجهیز کشور به قدرت معنوی گامی بردارد و برندارد به عذاب الهی دچار خواهد شد هم در این دنیا و هم در دنیای دیگر و یکی از آن عذاب‌های الهی تسلط دشمن و فکر او خواهد بود.

وی، یکی از عذاب‌های الهی را این دانست که دشمن با استفاده از نیروی چنین افرادی اراده اش را بر آن‌ها تحمیل می‌کند و گفت: امروز دشمن اراده خود را با استفاده از مسائل فرهنگی تحمیل می‌کند به بیان دیگر دشمن می‌خواهد اراده سیاسی، اقتصادی و نحوه سبک زندگی مورد نظر را از دریچه فرهنگ تحمیل کند و اگر کسی الان می‌تواند قدمی بردارد و برندارد نخستین عذابی که دچارش می‌شود این است که شجاعت و غیرت و تمام هستی خود را در اختیار دشمن می‌گذارد و خود تبدیل به یک مهره دشمن می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که «امروز باید بیدار و هوشیار باشیم»، گفت: تمام قدرت ما فرهنگ دینی و معنویت است و منبع معنویت ما نیز قرآن است.

پایان‌بخش این مراسم تجلیل از برگزیدگان این مسابقات در دو بخش پاسداران و ناوی (وظیفه) در رشته‌های حفظ، قرائت، ترتیل، مفاهیم و اذان بود.

انتهای پیام

کد N1018605

وبگردی