آفتاب

علی اکبر ولایتی: حذف ایران قبل از اسلام خدمت نیست / جدایی ایران و اسلام ریشه استعماری دارد

علی اکبر ولایتی: حذف ایران قبل از اسلام خدمت نیست / جدایی ایران و اسلام ریشه استعماری دارد

علی اکبر ولایتی از جدا کردن اسلام و ایران به عنوان کاری عبث نام برد که نشدنی و تصنعی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، او که مراسم رونمایی از کتاب «تاریخ کهن و معاصر ایران» سخن می‌گفت، افزود: «جداکردن اسلام از ایران نه خدمت به اسلام است و نه خدمت به ایران .»

ولایتی ریشه این تفکر را استفماری دانست و تاکید کرد:«هویت ما نه از اسلام جداست و نه از ایران. ایرانی‌ها یک قوم متمدن هستند که تاریخ و تمدنشان با اسلام گره خورده است.»

او که عصر پنجشنبه در مرکز مطالعات و تحقیقات استاتژیک مجمع تشخیص مصلح نظام سخن می‌گفت، ادامه داد:«این افتخار ما است که یک قوم متمدن اسلام را پذیرفته اند. حالا اگر کسی بیاید و ایران قبل از اسلام را از تاریخ ما حذف کند، اشتباه کرده است و کارش خدمت نیست.»

رییس مرکز مطالعات و تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام  تاکید کرد: «همانطور که می دانید اکثر سهم فرهنگ و تمدن اسلام متعلق به ایرانیان است و باعث افتخار ما است که بگوییم که هیچ قومی به اندازه ملت ایران به اسلام خدمت نکرده اند.»

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل، به تاریخ تولید علم در ایران و مراکز مهم علمی در ایران پیش از اسلام پرداخت و اهمیت دانشگاه جندی شاپور را در زمینه تولید علم و دانش یاد آور شد.

او با بیان این مطلب که اگر سیستم طبقاتی دوره‌ی ساسانی مانع از این می شد که همه در جامعه ایران درس بخوانند، گفت:«اما همان تعدادی هم که هم درس خواندند، دانشگاه جندی شاپور را درست کردند که در تاریخ علم جهان بی سابقه بود.»

رییس مرکز مطالعات و تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، به سوره جمعه و احادیثی از پیامبر (ص) اشاره کرد و گفت: پیامبر (ص) می فرمایند اگر علم در ثریا باشد مردانی از فارس به آن دست پیدا می کنند بنابراین آنهایی که آن اسلام ناب را گرفتند و در مقابل بنی امیه و بنی عباس ایستادند مردم ایران بودند.

او اظهار داشت: «هیچ چیز مانع مردم ایران نبود که دوباره به سمت مذهب زرتشتی برگردند، اما ‌آن‌ها بر دین اسلام باقی ماندند  خدمات زیادی به این دین کردند.

ولایتی به زمینه شکل گیری مجموعه کتاب‌های تاریخ کهن و معاصر ایران پرداخت و گفت:«دکتر خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی چند سال پیش از بنده خواستند که کاری در این حوزه ها انجام دهیم،  و من هم در قالب  تک نگاری این کار را آغاز کردم که  البته بدون اشکال هم نیست .

وزیر پیشین امور خارجه ایران ادامه داد: کتاب تاریخ کهن ومعاصر ایران در 14 جلد تالیف شده است که 4 جلد آن مربوط به بعد از انقلاب است. ما در زمینه تاریخ انقلاب چه در زمان امام خمینی (ه) و چه در زمان رهبر معظم انقلاب مطلبی نداریم.»

او به نگارش مقاله‌ای درباره‌ی رهبر معظم انقلاب در دایره المعارف بزرگ اسلامی اشاره کرد و گفت:« در جلد 21 این مجموعه بنا به خواست آقای بجنوردی مقاله‌ای را با کمک دکتر راعی نوشتیم که 33 صفحه است.»

او گفت که  حدود 5 سال روی این مقاله کار شده و بش از 20 بار آن‌ را بازنویسی کرده اند. ولایتی ضرورت پرداختن به تاریخ معاصر و امروز ایران را یاداور شد و گفت:«این مهم است که در همین زمان ما هرآنچه که هست را تا زنده هستیم و خودمان بخشی از همین تاریخ معاصر را شاهد بودیم، تالیف کنیم.»

ولایتی یادآور شد: «مثلا در مورد کتاب تاریخ سیاسی جنگ ملاحظه کرده اید که بخشی از روایت بنده از مذاکراتی که با پرز دوکوئیار، طارق عزیز، صدام حسین و دیگران انجام شده آمده و نقل مستقیمی است در مورد آنچه که در آن ایام اتفاق افتاده است.»

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سحنانش به به فرهنگ غنی ایران اشاره کرد و گفت: موقعی که به نوشتجات مستشرقین در رابطه با ایران مراجعه کنید، می بینید که آنهاسفرشان را به سمت شرق  از اروپا شروع کردن و به سمت عثمانی ، ایران و هند آمدند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم خلاصه ای از نتیجه دیدار آنها از این سفرها بگوییم، این است که  آنها زمانی که به ایران آمدند انگار که به یک جزیره آرامش رسیدند و مردمی کاملا متفاوتی را دیدند، یعنی کاملا فرهنگ متعالی مردم ایران در انظار این بیگانگان قابل مشاهده است. کسانی که ضرورتی هم  نداشته خیلی حسن نیست به ما داشته باشند.»

ولایتی یادآور شد: «آن‌ها نتوانستند منکرویژگی متفاوت مردم ایران و فضایل و رفتار انسانی آن‌ها شوند. در واقع این تفاوت ، تفاوت تفاوت مردمی است که یک تاریخ عمیق و ریشه دار در عقبه خود دارند.»

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک در ادامه به خاطره ای اشاره کرد و گفت: «زمانی بنده در بالتیمور در بیمارستانی بودم. آنجایی که محل اقامت و محل درس خواندن بنده بود یک خیابان باهم فاصله داشت. در آن خیابان در محلی مشاهده کردم که ستونی زده اند و تابلویی از چدن به آن پیچ کرده بودند که روی آن نوشته شده بود در فلان تاریخ جرج واشنگتن از این خیابان عبور کرده است. حالا همین را با ایران مقایسه کنید،  اگر گوشه به گوشه ایران را بکاوید و به هر طبقه ای از طبقات زمین که برسید با یک اثری از فرهنگ و هنر تمدن ایران در دوره های مختلف تاریخی روبه رو می شوید.»

او با اشاره به مقاله‌‌ی یکی از نویسندگان غربی که منکر دانشگاه جندی شاپور شده بود، گفت: «ما مصمم شدیم که کاری در این زمینه انجام دهیم. چند سال روی این موضوع کار کردیم و نتیجه ان  در جلد اول تاریخ کهن معاصرآمده که حدود 200 صفحه است و به صورت کامل و مبسوط به این مرکز علمی پرداخته شده است.

ولایتی با بیان این که  که آن نویسنده غربی از روی بغض مطلبش را نوشته بود، گفت:« او به این موضوع اشاره کرده بود که  ما ندیدیم مورخی هم عصر زمان تاسیس جندی شاپور (سال 271 میلادی) چیزی درباره این دانشگاه نوشته باشد. هرچه هست، بعد از تاسیس است، این حرف به نظر من حرف درستی نیست، چون  اگر کسی در زمان ساسانیان در مورد تاریخ هخامنشیان چیزی بنویسند، یعنی نوشته او بی اعتبار است؟ یا اگر کسی در زمان صفویه از تاریخ سلجوقیان بنویسند، اثر او  اعتبار ندارد؟»

او به فضای علمی دانشگاه جدی شاپور هم اشاره کرد که در آن به چهار زبان زنده آن دوران  تدریس علم صورت می‌گرفته است. ولایتی در بخش دیگری از سخنانش به آثار علمی باقی مانده از پزشکان ایرانی در طول تاریخ اشاره کرد و گفت که 13 هزار کتاب از دوران تاریخی مختلف در زمینه طب باقی مانده که اگر این تعداد را با تعداد آثاری که از ین رفته است مقایسه کنید در می‌یابید که پزشکان ایرانی چقدر در این زمینه فعالیت کرده اند.

به گفته این مورخ، در ایر حوزه‌ی علوم هم وضع به همین منوال بوده و مثلا در حوزه ریاضیات روزنفلد مورخ روسی، از یک هزار و 100 دانشمند ایرانی در زمینه ریاضیات نام برده است.

همزمان با مراسم رونمایی از مجموعه کتاب های تاریخ کهن و معاصر ایران نشست هم اندیشی ، مجمع تشخیص مصلحت نظام با جمعی از استادان تاریخ و باستان‌شناسی دانشگاه‌های تهران، شهیدبهشتی والزهرا(س) برگزار شد.

ولایتی خطاب به استادان دانشگاه گفت: ما دست نیاز به سمت همه استادها و بزرگانی که در حوزه تاریخ و باستان شناسی تلاش کرده و می کنند، دراز می کنیم و معتقدیم  تشکیل گروهی درخصوص تاریخ و باستان شناسی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع یکی از واجبات است.

درباره انقلاب اسلامی، کمتر نوشته شده است

حجت الاسلام سید مهدی خاموشی رییس سازمان تبلیغات اسلامی هم در پایان این نشست گفت: «چند سال قبل با دکتر ولایتی بحثی بود که نسل جوان ما با فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی بیشتر آشنا شوند. ابراز تإسف کردم که درباره تاریخ معاصر کم قلم فرسایی شده است. »

او ادامه داد: «عصر انقلاب برای ما حائز اهمیت است اما درباره آن کم نوشته شده است. دیگران برای عصر پهلوی قلم فرسایی های حجیم می‌کنند اما برای عصر انقلاب آنچنان تألیفاتی در دست نیست. یادم است یکبار یک جامعه شناس غربی به من می‌گفت، واژه انقلاب اسلامی در کتب جامعه شناسی غرب زیاد به کار رفته است، چرا خودتان به آن نمی‌پردازید؟»

خاموشی افزود: «گذر انقلاب و تحولات پرسرعتی که امروز پدید آمده است نیاز پرداختن به این موضوع را بیشتر می‌کند. امریکا با تمام امکاناتش در مقابل انقلاب اسلامی ایستاده است. قلم زدن در این دوره بسیار پراهمیت است. کسانی که در صحنه‌های مختلف انقلاب حضور داشتند باید مستند سازی کنند و منتقدان به این حوزه ورود کنند چراکه هر نگارشی با نقد پیشرفت می‌کند.»

رییس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: «امیدواریم این 14 جلد را بتوانیم در نمایشگاه سال آینده مجدداً رونمایی کنیم و امیدواریم که این کار را دیگران نیز ادامه دهند.»

5775

 

کد N1018351

وبگردی