آفتاب
محقق آمریکایی:

تهاجم غرب به کشورهای عربی عامل شروع و گسترش اقدامات داعش بود

تهاجم غرب به کشورهای عربی عامل شروع و گسترش اقدامات داعش بود

یک محقق آمریکایی تهاجم آمریکا به کشورهای عربی را موجب کمک معترضان به کسانی دانست که داعیه مبارزه با اشغال گری داشتند و این امر آغازی بر شروع فعالیت ها و گسترش افراطی گریِ داعش به شمار می آید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رادیو اسپوتنیک، یک محقق آمریکایی تهاجم غرب به کشورهای عربی را موجب تسریع افراطی گری و در نتیجه رشد و پیشرفت گروه تروریستی داعش اعلام کرد.

«ادموند قریب» استاد دانشگاه آمریکایی بیروت در مصاحبه ای اظهار داشت: تهاجم آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ موجب رشد افراطی گری در این کشور شد و در واکنش به آن، برخی افراد با گروه های تندور و افراطی که به بهانه مقابله با این تجاوز فعالیت خود را آغاز کرده بودند، همدردی و مساعدت کردند. این امر سرآغازی بر ظهور گروه تروریستی داعش به شمار می آید.

این استاد رشته تاریخ خاورمیانه افزود: از آنجاییکه عراق به آشوب کشیده شد، برخی از عراقی هایی که از این اشغال ناراحت و یا زخم خورده بودند، رفته رفته به قیام و مبارزه با اشغالگران تمایل یافته و اشتراک و همکاری برای جنگ با متجاوزان نقطه آغازی برای ایجاد و گسترش تروریسم داعش را به وجود آورد. لذا آنچه می توان به عنوان سرآغاز داعش نامید، از مشترکاتی که برای مقابله با تجاوزگری و اشغال بود نشأت گرفت.

غریب خاطر نشان کرد: این امر همان چیزی است که از آن به عنوان «تأثیر واکنشی» یاد می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: امروز نیز تروریست های داعش با اتکاء به قدرت به دست آورده خود و بهره گیری از اینترنت و شبکه های اجتماعی در تلاشند تا دامنه نفوذ خود را گسترش دهند.

کد N1018284

وبگردی