آفتاب
اعرافی:

حوزه سبک زندگی اسلامی امروزه نیازمند تولید ابعاد جدید است

حوزه سبک زندگی اسلامی امروزه نیازمند تولید ابعاد جدید است

رئیس جامعة المصطفی(ص) گفت: سبک زندگی اسلامی از حوزه‌های کاربردی فقه است و در حال حاضر نیازمند تولید ابعاد جدید حوزه سبک زندگی اسلامی هستیم.

رئیس جامعة المصطفی(ص) گفت: سبک زندگی اسلامی از حوزه‌های کاربردی فقه است و در حال حاضر نیازمند تولید ابعاد جدید حوزه سبک زندگی اسلامی هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی در همایش سبک و فرهنگ زندگی اسلامی در دنیای معاصر در مدرسه عالی امام خمینی(ره) گفت: حیات نباتی و انسانی، مادی، ظاهری، دنیایی و فرادنیایی، از جمله تقسیماتی است که در این زمینه بیان شده است.

وی افزود: حقیقت حیات به نوعی درک از احساس از حیات بیرونی بر می‌گردد، در خصوص زندگی و حیات، این نکته مهم و ضروری است که از نگاه دینی و قرآنی، حیات به دو بخش مادی و فرهنگی تقسیم می‌شود که هر کدام دارای چند لایه هستند.

رئیس جامعة المصطفی(ص) بیان کرد: لذت و الم دارای یک عمق فلسفی و فرهنگی است که متناسب با فرهنگ و معرفت، با هم تفاوت پیدا می‌کند، بخش مهمی از لذت و الم انسان در حوزه حیات فرهنگی است.

وی گفت: شادی و رنج‌ها، تابعی از نگرش و اندیشه‌های انسان است، مثل شادی و نشاطی که امام حسین(ع) در کوران حوادث عاشورا داشتند که موید این مساله است.

اعرافی خاطرنشان کرد: سبک و سیره برگرفته شده از فکر و معرفت، منطبق بر گرایش‌ها و نگرش‌ها و انتخاب شده و برگزیده شده و دارای تداوم و استمرار و انسجام است.

رئیس جامعة المصطفی(ص) بیان کرد: سه زاویه دید در اندیشه سبک زندگی اسلامی باید مورد تاکید واقع شود، این سبک برآمده از یک دنیای باطنی است و به همین دلیل باید سبک زندگی را از یک نگاه فلسفی نگاه کنیم و این نگاه در دانشگاه‌ها و حوزه شناخته شود.

وی گفت: حوزه دوم، عرصه گرایشی و اخلاقی سبک زندگی است، حوزه سوم نیز شامل فقه است که به لایه رویین سبک زندگی اسلامی می‌پردازد.

اعرافی خاطرنشان کرد: همه قلمروهای انتخابی انسان، در قلمرو فقه اسلامی قرار می‌گیرد که این مساله از توابع شمول فقه اسلامی است.

وی افزود: در این زمینه باید از یک نگاه فقهی این مساله را مورد شناسایی قرار دهیم، البته در این زمینه باید تولیدات جدیدی شکل بگیرد، در این مسیر نیز یافته‌های بشر نادیده گرفته نمی‌شود.

رئیس جامعة المصطفی(ص) بیان کرد: در این زمینه باید فقه را ژرف‌تر و دامنه‌دارتر کنیم و هم اینکه از دانش‌های دیگر در سبک زندگی اسلامی بهره بگیریم.

وی گفت: ورود اندیشه فقهی و دینی ما در سبک زندگی به چند شکل انجام می‌شود،؛ یکی از حوزه‌های ورود فقه به سبک زندگی، ورود اولی و مصداقی است.

اعرافی خاطرنشان کرد: در عرصه اجتماعی و معماری و هنر و حوزه‌هایی که منشعب از سبک زندگی است، شاهد ورود اندیشه‌های اسلامی در این حوزه هستیم.

وی افزود: ورود اسلام در تدوین سبک‌ها با عناوین ثانویه و عامه فقهی نیز در اینجا باید مورد شناسایی قرار بگیرد، در حوزه فقه اجتماعی و حکومتی نیازمند گستردگی بیشتر قواعد هستیم.

رئیس جامعة المصطفی(ص) بیان کرد: قواعد بیشتری در متون ما وجود دارد که باید استنباط و استخراج شود که عرصه‌های سبک زندگی و خانوادگی را ساماندهی کند، ثبات بیشتر در قواعد اولیه و مسایل مصداقی فقه و شریعت وجود دارد و انعطاف نیز در حوزه قواعد عامه به چشم می‌خورد.

وی گفت: امتدادات نظریات فقهی و اسلامی در قلمروهای سبک زندگی نیز بسیار مهم است که باید به آن توجه کامل داشت، اقتضای اندیشه اسلامی سبک‌های جدید هنری و حرفه‌ای را شکل می‌دهد، امتداد احکام و قواعد کلی، اقتضائات و لوازم آنها در شکل دادن به سبک زندگی نیز بسیار مهم است که باید فقها، به آن توجه کنند.

اعرافی خاطرنشان کرد: بحث نظام سازی که شهید صدر بیان کرده است در این که اقتضائات اندیشه اسلامی و سبک زندگی اسلامی را منقه و مدل‌سازی کنیم بسیار مهم است.

وی گفت: باب فقه روابط اجتماعی از جمله این ابواب است که باید در فقه ما آغاز به کار کند، در اینجا رابطه انسان با انسان‌های دیگر، تنظیم شود که متاسفانه به رغم ظرفیت‌های عالی، هنوز کار جدی در این زمینه انجام نشده است.

اعرافی خاطرنشان کرد: باب دیگر، فقه صفات است که در اینجا نیز نیازمند تولید بیشتری با نگاه اجتماعی هستیم، باب دیگر فقه هنر و معماری و شهرسازی که هنوز کارهای زیادی در این حوزه‌ها انجام نشده است.

وی افزود: کار دیگری که باید در این زمینه انجام شود، فقه موجود است، در این فقه نیز باید بسط و دامنه بیشتری ایجاد شود، به عنوان مثال مساله زینت و پوشش، مسایلی است که در فقه موجود ما وجود دارد ولی باید این بینش بیشتر شود.

رئیس جامعة المصطفی(ص) بیان کرد: فلسفه، اخلاق، تولید ابواب فقهی متناسب با سبک زندگی و غنی سازی همان ابواب موجود، معطوف به سبک زندگی از الزامات این زمینه است.

وی گفت: فعالیت دیگری که در این زمینه می‌توان انجام داد، الگو سازی‌های عینی و عملی است، اینکه در پرتو آن نظام فکری چنین معماری را پی‌ریزی کنیم، این کار، کار مهندس است ولی مهندسی که در کنار آن یک مجتهد حضور داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: نظر رهبر معظم انقلاب نیز تمدن سازی است که نماد این تمدن نیز سبک‌های زندگی است که در اندیشه حکمت و فقه اسلامی شکل می‌گیرد.

اعرافی بیان کرد: سبک‌های زندگی در کشورهای اسلامی نامنسجم است، این سبک وقتی کمال پیدا می‌کند که دچار تعارض نباشد، امروزه با عدم انسجام در حوزه سبک‌های زندگی برخورداریم که بسیار مخرب و مضر است.

وی گفت: جامعة المصطفی(ص) یک جام جهان نما از علایق و سلایق و سبک‌های زندگی در کره خاکی است که از ویژگی‌های ممتاز این جامعه است، در این بستر و در مقابل این جام جهان نما از سبک‌های مختلف اسلامی به عنوان یک نهاد حوزوی و نهاد معتقد به تمدن سازی اسلامی باید این تنوع و تکثر زبانی و ملیتی را باید غنمت بشماریم، مدیریت این جریان بسیار حساس و دشوار است که همکاری سایر نهادها را نیز می‌طلبد.

انتهای پیام

کد N1017725

وبگردی