آفتاب
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ:

حرکت جشنواره ملی قرآن به سمت تخصصی‌شدن باشد

حرکت جشنواره ملی قرآن به سمت تخصصی‌شدن باشد

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این‌که «باید تلاش کرد تا مسابقات قرآن در حوزه دانشجویی را به سمت تخصصی شدن سوق داد» گفت: مسابقات قرآن در حوزه دانشجویی نیازمند یک تحول است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی درباره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان که به میزبانی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم وابسته به سازمان اوقاف برگزار می‌شود، گفت: مسئولان و تصمیم‌گیران حوزه مسابقات قرآن در بخش دانشجویی باید تلاش کنند تا رشته‌های این مسابقات را به سمتی پیش ببرند که در آن تخصص دانشجویان نیز مورد توجه قرار گرفته باشد.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فرهیخته بودن قشر دانشجو، تصریح کرد: ما در بحث دانشگاهی با یک قشر فرهیخته مواجه هستیم و قاعدتاً همین موضوع باعث خواهد شد تا رشته‌های مسابقات این قشر با اقشار دیگر همچون قشر کارگری و یا ورزشکاری و ... تفاوت داشته باشد.

حشمتی خاطرنشان کرد: با توجه به موارد مطرح شده باید تلاش کنیم تا رشته‌های این مسابقات حول موضوعاتی همچون تدبر، مفاهیم، تفسیر و پژوهش باشد، اگر این گونه شود این مسابقات به رسالت خود نزدیک خواهد شد.

وی همچنین با تأکید مجدد بر این‌که «باید تلاش کرد تا رشته‌های حوزه مفاهیم و تدبر در این مسابقات پایه و اصل کار قرار بگیرد» بیان کرد: اگر این مسابقات می‌خواهد جایگاه واقعی خود را پیدا کند باید تلاش کند تا چارچوبی شبیه به این پیدا کند.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به فراگیر شدن فضای مجازی در جامعه اشاره کرد و گفت: توصیه من این است که تمهیداتی اندیشیده شود تا فعالیت در این حوزه بیشتر شود، چرا که در حال حاضر فضای مجازی بستر بسیاری از فعاالیت‌ها قرار گرفته است.

حشمتی با بیان این‌که «حتماً و همیشه نباید بستر و پایه اصلی مسابقات حفظ و قرائت قرآن کریم باشد» افزود: البته حوزه حفظ و قرائت قرآن کریم دو حوزه بسیار مهم است که بسیاری از مسابقات قرآن بر پایه آن بنا شده است اما در کنار این باید سایر حوزه‌ها خصوصاً حوزه‌هایی که دانشجویان بیشتر با آن سروکار دارند نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی با تأکید بر این‌که «مسابقات قرآن در هر دوره‌ای باید با ادوار گذشته تفاوت‌هایی داشته باشد» گفت: اینکه امسال یک سری مسابقات برگزار می‌شود نباید کاملاً شبیه مسابقاتی که 10 سال قبل برگزار شده است،‌ باشد چرا که مسابقات قرآن باید متناسب با تغییرات روز دچار تحول شود.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با اشاره به این‌که «نیازها ما را ناگزیر از تغییرات می‌کند» خاطرنشان کرد: نه تنها در این موضوع که مختص دانشجویان است بلکه در همه حوزه‌های دیگر حتماً نیاز به تحول و باز آفرینی فعالیت‌ها داریم تا اثرسنجی خوبی را به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام

کد N1017564

وبگردی