آفتاب

اجرای قرارداد فروش تجهیزات نظامی روسیه به هند/ فروش سامانه S۴۰۰

اجرای قرارداد فروش تجهیزات نظامی روسیه به هند/ فروش سامانه S۴۰۰

وزیر دفاع هند در راستای برنامه خرید تجهیزات نظامی از روسیه و اجرای برنامه های نظامی مشترک، با همتای روس خود دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه «جیو»، «مانوهار پاریکار» وزیر دفاع هند در «مسکو» با «سرگئی شویگو» همتای روس خود در چهارچوب کمیسیون مشترک همکاری فنی و نظامی دو دولت دیدار و گفتگو کرد.

 در این دیدار دو طرف در مورد برنامه خرید تجهیزات دفاعی و اجرای پروژه های نظامی مشترک به تبادل نظر پرداختند.

 در واقع هدف از این اجلاس تسهیل مسیرهای لازم برای اجرایی کردن قراردادهای پیشین بین «نارندا مودی» نخست وزیر هند و «ولادیمیرپوتین» رئیس جمهوری روسیه در راستای فروش تجهیزات دفاعی روسیه به هند بود.

در قراداد فروش تجهیزات نظامی که چندی پیش بین پوتین و مودی امضا شد هند یک زیر دریایی هسته ای، ۱۰ سامانه موشکی دفاعی مدل S۴۰۰ و ۲۰۰ هلیکوپترو ۱۲۷ هواپیمای جنگنده سوخوSU-۳۰ از روسیه دریافت خواهد کرد.

پس از دیدار وزرای دفاع دو کشور و دراولین مرحله دهلی خرید ۱۰ سامانه موشکی دفاعی S۴۰۰ را قطعی کرد. این موشک قادر است هواپیماهای بدون سرنشین، جت های جنگنده و جنگنده های رادار گریز رقیب را درشعاع ۴۰۰ کیلومتری خود مورد هدف قراردهد.

این موشک همچنین قادر است که در شعاع ۱۲۰ تا ۴۰۰ کیلومتری خود با سرعت مافوق صورت و ماورا صوت حرکت کند.

هزینه این قرارداد نیزاز طریق مذاکرات در سطح دولتی مشخص خواهد شد و تقریبا رقمی بالغ بر ۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

این در واقع یکی از بزرگترین قرارداهای دفاعی بین مسکو و دهلی نو در راستای ارتقای قابلیتهای دفاعی نیروی هوایی هند است.

هم چنین هند در سال آینده با برنامه ای اقتصادی تحت عنوان «هند را بسازیم» یک میلیارد دلار برای خرید هلیکوپتر KAMO KA-۲۲ از روسیه هزینه خواهد کرد.

علاوه براین هند خواستار خرید یک زیر دریایی هسته ای از روسیه است. نیروی دریایی هند همچنین در ماه آوریل ۲۰۱۲ طبق قراردادی به مدت ۱۰ سال یک زیر دریایی هسته ای را از روسیه اجاره کرد، قراردادی  که به صورت پنهان و با ارزش بالغ بر ۹۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۴ بین دو کشور امضا شده بود.

 البته هند در حال حاضر نگران تاخیر در اجرای برنامه فروش تجهیزات نظامی است و این موضوع نیز در نشست وزرای دفاع دو کشور مطرح شد.

اما روسیه اکنون بیشتر توجه خود را به قیمت و فناوری جنگنده های نسل پنجم خود متمرکز کرده است که بر اساس آن با دریافت تقریبا ۲۵ میلیارد دلار ۱۲۷ جنگنده خود را در هند خواهد ساخت، اما هند به دلیل تاخیر در اجرای این برنامه خواهان دریافت مستقیم ۶۰ الی ۶۵ جنگنده سوخو SU-۳۰ از روسیه است.

کد N1016967

وبگردی