آفتاب
/اخبار لیبی/

شبه‌نظامیان لیبی وزیر دولت طرابلس را ربودند/احتمال ابقای فرستاده سازمان ملل به لیبی

شبه‌نظامیان لیبی وزیر دولت طرابلس را ربودند/احتمال ابقای فرستاده سازمان ملل به لیبی

منابع لیبیایی از ربوده شدن وزیر برنامه‌ریزی دولت طرابلس توسط گروه مسلح وابسته به شبه‌نظامیان فجر لیبی و ربوده شدن 12 تبعه تونسی توسط گروه‌های مسلح در لیبی خبر دادند. همزمان فرمانده نیروی هوایی ارتش لیبی نیز از حملات هوایی جنگنده‌های مصری علیه پایگاه‌های داعش در این کشور استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری الفجر، کمیته امنیتی و دفاعی کنگره منحل شده لیبی در بیانیه‌ای از ربوده شدن محمد القدار، وزیر برنامه‌ریزی دولت طرابلس(کنگره منحل شده لیبی) خبر داد و بدون اشاره به زمان و علت این آدم‌ربایی اعلام کرد که یک گروه مسلح وابسته به دولت طرابلس عامل این مساله هستند.

کمیته امنیتی و دفاعی کنگره منحل شده لیبی نیز با اشاره به اینکه این گروه مسلح عصر دوشنبه حمله خود به مقر نخست‌وزیری را آغاز کردند، یورش مسلحانه به این مقر از سوی گروهی مسلح که مسوول امنیت پایتخت هستند را به شدت محکوم کرد و از نیروهای امنیتی خواست مسوولیت خود را در دفاع از پایتخت و حفظ امنیت آن برعهده بگیرند.

کنگره منحل شده لیبی اخیراً با کنترل طرابلس و با حمایت شبه‌نظامیان فجر لیبی دوباره دولت تشکیل داد. شبه‌نظامیان فجر لیبی که با تشکیلات تروریستی القاعده در ارتباطند از حمایت کشورهای قطر و ترکیه برخوردارند.

از سوی دیگر مصطفی عبدالکبیر، یکی از حقوقدانان تونسی اعلام کرد که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، 12 تبعه تونسی توسط یک گروه مسلح لیبیایی در لیبی ربوده شدند.

عبدالکبیر افزود: این آدم‌ربایی در واکنش به بازداشت علاءالدین فرج، رئیس یک گردان لیبیایی توسط مقامات تونسی انجام شده است.

وی ادامه داد: این 12 نفر از ساکنان شهر المهدیه تونس بودند و روز دوشنبه پنج تن از آنان در منطقه "الحشان" لیبی و روز سه‌شنبه هفت تن دیگر در شهر "الزاویه" ربوده شدند.

استقبال ارتش لیبی از حملات هوایی مصربه پایگاه‌های داعش در این کشور

صقرالجروشی، فرمانده نیروی هوایی ارتش ملی لیبی (وابسته به دولت طبرق) در گفت‌وگوی تلفنی با یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای مصر ضمن استقبال از حملات هوایی جنگنده‌های ارتش مصر علیه پایگاه‌های تکفیری‌ها و داعش در شهرهای درنه و بنغازی تاکید کرد که این عملیات‌ها باید محرمانه باشند.

الجروشی در ادامه ضمن تقدیر از حملات جنگنده‌های مصر در شهر درنه در ماه فوریه گذشته اظهار داشت که خلیفه حفتر، فرمانده کل ارتش ملی لیبی پیش از این در رسانه‌ها اعلام کرده بود که خاک لیبی به روی جنگنده‌های مصری برای اجرای هر عملیاتی گشوده است و دولت مصر حق دارد که انتقام 21 مصری که داعش در لیبی آنها را اعدام کرد، بگیرد.

طبق اظهارات مقامات مصری، جنگنده‌های این کشور در اواسط ماه فوریه گذشته انبارهای اسلحه و مراکز آموزشی اعضای داعش در درنه را بمباران کردند.

این بمباران پس از آن صورت گرفت که داعش فیلم اعدام 21 کارگر مصری در لیبی را که قبلا ربوده بود، منتشر کرد.

طبق اعلام برخی منابع لیبیایی در این بمباران چند شهروند کشته و زخمی شدند.

از سوی دیگر، بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل برخلاف انتظارها و با وجود آنکه نام مارتین کوبلر، دیپلمات آلمانی به صورت رسمی نامش در رسانه‌ها به عنوان جانشین برناردینو لئون اعلام شده بود و روز پنجشنبه وی به عنوان جانشین لئون به شورای امنیت مطرح شد ، بان کی مون، نسبت به ابقای لئون در سمتش ابراز تمایل کرد.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد هیات سازمان ملل که حامی لیبی است در بیانیه‌ای از طرف‌های سیاسی اصلی در لیبی خواست تلاش خود را برای موفقیت روند مذاکره سیاسی و دستیابی به توافقنامه تشکیل دولت وفاق ملی و ازسرگیری انتقال سیاسی در لیبی افزایش دهند.

برخی منابع اعلام کردند که شورای امنیت به موضع تعیین جانشین برای لئون نپرداخت و اعضای شورا در مورد جانشین لئون به توافق نرسیدند و به همین دلیل دبیرکل سازمان ملل از لئون خواست تا زمانی که در مورد جانشین وی توافق شود، در این سمت باقی بماند و این مسوولیت را برعهده گیرد.

انتهای پیام

کد N1016112

وبگردی