آفتاب

رییس دیوان عدالت اداری: یکی از ارکان تاثیرگذار در امر قضا کارشناسی است

رییس دیوان عدالت اداری: یکی از ارکان تاثیرگذار در امر قضا کارشناسی است

رییس دیوان عدالت اداری گفت: کارشناسی یکی از ارکان بسیار تاثیرگذار در امر قضا است و اگر دستگاه قضایی بخواهد از وجود کارشناسان جدا شود دستگاهی لنگان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری با حضور در مراسم روز کارشناس که به همت کانون کارشناسان رسمی دادگستری در سالن اجلاس سران برگزار شد با بیان این که در علم اصول که مقدمه‌ای برای ورود در فقه است قواعدی داریم گفت: برخی از این قواعد از آیات قرآن، روایات و یا سیره و روش عقلا است.

او با اشاره به این که ریشه کارشناسی در مباحث دین و آیات قرآن نیز وجود دارد گفت: این امر نشان دهنده اهمیت و جایگاه مهم و تاثیرگذار کارشناسی است.

رییس دیوان عدالت اداری خاطرنشان کرد:‌ کارشناس باید متناسب با پیشرفت روز و تکنیک و دانش در هر رشته‌ای خود را جلو ببرد چرا که کارشناسی به معنایی شناسایی کار و معرفت امور است.

وی افزود: البته برخی کارشناسی را کاری تحقیقی می‌دانند که دادگاه و مرجع قضایی به منظور تمیز حق به عهده شخصی که دارای صلاحیت در آن رشته خاص است می گذارد و از کارشناس می‌خواهد اطلاعات و معلومات فنی خود را در دسترس دادرس و یا قاضی قرار دهد و یا استنباط خود را از قرائن فنی و علمی در اختیار امر قضا و قاضی قرار دهد.

منتظری با بیان این که امر قضا جزو عالی‌ترین مشاغل است گفت: این شغل آن قدر مهم است که خداوند آن را از اختصاصات پیامبر (ص) و معصومان قرار داده است.

رییس دیوان عدالت اداری خاطرنشان کرد: امروز شاهد پیشرفت علم و گسترش جوامع و ارتباطات از راه‌های مختلف مخصوصا فضای مجازی هستیم. لذا امر قضا نیز باید متناسب با آن پیشرفت کند و در همان جهت امر کارشناسی نیز باید به پیشرفت برسد.

او ادامه داد:‌ دستگاه قضایی اگر امروز می‌خواهد در امر قضا موفق باشد باید از وجود کارشناسان استفاده کند و اگر وجود کارشناسان از دستگاه قضایی جدا شود دستگاه قضایی دستگاهی لنگان خواهد بود.

منتظری افزود: در دیوان عدالت اداری بیش‌ترین نوع دعاوی که مطرح می‌شود مربوط به حقوق عمومی است.

وی افزود: امکان ندارد بدون مراجعه به کارشناس در پرونده‌های پیچیده به حقیقت و واقعیت برسیم.

این مقام مسوول در دستگاه قضایی خاطرنشان کرد: در مدتی که از قانون جدید می‌گذرد حدود 430 کارشناس جذب کرده‌ایم که در حال حاضر 400 نفر از آن‌ها با دیوان عدالت اداری همکاری دارند و هر هفته حداقل 10 تا 15 پرونده را امضا و به کارشناس مربوطه شعبه معرفی می‌کنند.

او با بیان این که اهمیت کار کارشناسی بر هیچ‌کس پوشیده نیست و کارشناس نقش اقامه کننده عدالت را دارد افزود: در واقع امروز امر قضاوت ما دارای سه پایه محکم قاضی، وکیل و کارشناس است و اگر هریک از این‌ها نباشد قطعا دستگاه قضایی در امر قضاوت موفق نخواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری تسلط کارشناس به رشته مربوطه، اطمینان و وثوق، جامع‌نگری و داشتن تقوا و عدالت را 4 ابزار و لوازم مهم مربوط به امر کارشناسی دانست و افزود: اگر کارشناسی بخواهد رضای خلق را به خالق مقدم بدارد بسیار ناخوشایند است. در واقع نه تنها در امر قضاوت قاضی باید چشمش را ببندد و جز خدا را نبیند در امر کارشناسی نیز کارشناس باید دقت کند که طرف دعوا هرکه می‌خواهد باشد و باید تمام توان خود را به کار بگیرد تا خدای ناکرده کوتاهی صورت نگیرد.

وی با ذکر مثالی در این راستا خاطرنشان کرد: پرونده مهمی را به کارشناسی ارجاع دادم که این پرونده دارای دو کارشناس بود. در واقع در این پرونده طرف دعوا به یکی از کارشناسان گفته بود که آیا شما در کنار دریا ویلایی نمی‌خواهید؟ این کارشناس با غیرت آن‌چنان محکم با طرف دعوا برخورد کرده بود که وی گفت غلط کردم لذا لازمه کار یک کارشناس خوب این است که این گونه موارد را رعایت کند.

رییس دیوان عدالت اداری در رابطه با 13 آبان روز مبارزه با استکبار نیز گفت: در این روز سه حادثه مهم رخ داد. اول تبعید امام به دلیل سخنرانی‌ها و به جهت افشاگری‌هایی که در رابطه با رژیم شاه و حضور آمریکا و اسراییل داشت. دومین حادثه مربوط به یورش جلادان رژیم شاه بود که تعدادی از دانشجویان و دانش آموزان ما را به شهادت رساندند و سومین حادثه در سال 58 رخ داد که دانشجویان و دانش‌آموزان خط امام سفارتخانه آمریکا را تصرف کردند و جاسوسان را با ذلت دستگیر کردند.

منتظری ادامه داد: در واقع می‌توان گفت که نقش آمریکا در مبارزه با نظام و انقلاب نیز تاکنون هیچ کاهشی پیدا نکرده است.

وی در پایان به همه مردم توصیه کرد تا سخنان مقام معظم رهبری که امروز به مناسبت سالگرد 13 آبان انجام دادند را گوش کنند.

انتهای پیام

کد N1015544

وبگردی