آفتاب
کمالوندی مطرح کرد؛

کارشناسان حقوقی هنوز درباره تعهد کتبی غربی ها نظر نداده اند

کارشناسان حقوقی هنوز درباره تعهد کتبی غربی ها نظر نداده اند

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: همان طور که آقای عراقچی اشاره کرد به نظر می رسد ضمانت نامه های طرف مقابل کافی باشد البته حتماً باید حقوقدانان در این باره نظر بدهند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، بهروز کمالوندی در حاشیه نشست بررسی تأثیر پسابرجام بر جایگاه ژئوپلتیک ایران در جمع خبرنگاران گفت: ضمانت نامه هایی که باید از طرف مقابل دریافت می شد در وزارت امورخارجه در حال بررسی است تا مطمئن شویم که این ضمانت ها برای لغو تحریم ها کافی است یا نه.

وی اضافه کرد: همان طور که آقای عراقچی اشاره کرد به نظر می رسد این ضمانت نامه ها کافی باشد البته حتماً باید حقوقدانان در این باره نظر بدهند.

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: آنچه ما انجام می دهیم مذاکره درباره مباحث مربوط به بازطراحی راکتور اراک و مبادله سوخت است.

کمالوندی افزود: درباره اراک سند دیگری نیز به نام سند رسمی مطرح است که باید امضا شود که می توان گفت نهایی شده است و همه کشورها بجز یک کشور موافقت شان را با آن اعلام کرده اند.

وی با پرهیز از نام بردن این کشور گفت: آن کشور نیز امروز یا فردا موافقتش را اعلام می کند که اگر اعلام شود سندی است که براساس آن تضمین می دهند که با جمهوری اسلامی ایران در این باره همکاری داشته باشند.

کمالوندی افزود: در ارتباط با راکتور اراک ما حتی خودمان می توانیم آن را بازطراحی کنیم اما تضمین برای این است که اگر بخواهیم کار را به سرعت انجام دهیم با ما همکاری کنند و به عنوان نمونه به جای اینکه پمپ مورد نیازمان را خودمان بسازیم آن را وارد کنیم تا بتوانیم به کار سرعت دهیم.

وی گفت: ما داریم بازطراحی را پیگیری می کنیم تا بهینه شود و در عین حال نگرانی آنان را رفع کنیم؛ آنان نیز حتماً باید تعهداتی بدهند که در این سند رسمی پیش بینی شده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره علت نام نبردن از کشوری که هنوز موافقتش را با سند بازطراحی راکتور اراک اعلام نکرده است گفت: این کشور نیز به طور کلی اعلام موافقت کرده است اما کارهای بروکراسی داخلی دارند که باید انجام شود و نیازی نیست که نام این کشور را اعلام کنیم.

کمالوندی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا تعداد سانتریفیوژهای ما کاهش یافته است اظهار داشت: تعداد سانتریفیوژها کاهش نیافته است اما کارهایی که انجام می دهیم اقداماتی است تا زمانی که خواستیم تعداد سانتریفیوژها را کاهش دهیم به سرعت به نقطه مشخص در تعهدات برسیم و زمان اجرای برجام را کاهش دهیم.

بررسی حقوقی نامه های طرف مقابل هسته ای

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: بخش عمده تعهدات و نامه هایی که طرف مقابل مذاکرات هسته ای باید صادر می کردند دریافت شده و در حال بررسی حقوقی است.

کمالوندی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چگونه قبل از دریافت تضمین های لازم، اجرای برجام را آغاز کرده ایم؟ تاکید کرد: قطعا آنچه که مدنظر رهبر معظم انقلاب است نصب العین ما بوده است و خواهد بود و ما آن را مو به مو اجرا می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه قطعا باید تضمین ها گرفته شود و قرارداد محکم داشته باشیم، گفت: همانطور که آقای عراقچی در این باره صحبت کرد ما اکنون در همین مرحله هستیم.

کمالوندی افزود: دو بند بسیار مهم که رهبر معظم انقلاب در نامه شان اشاره فرمودند این است که قبل از روشن شدن تکلیف مساله پی ام دی، تعهدات ما  در دو موضوع راکتور اراک  و مبادله سوخت صورت نگیرد که بر همین اساس هم اقدام شده است.

وی گفت: اگرچه براساس قانون برجام ما مجموعه ای از کارها را آغاز کرده ایم که به ما فرصت می دهد زمان را در اختیار بگیریم بدون اینکه ظرفیت غنی سازی را کاهش دهیم.

کمالوندی افزود: با این اقدامات زمان را مدیریت می کنیم تا بلافاصله پس از اینکه طرف مقابل تعهداتش را انجام داد و نتیجه پی ام دی معلوم شد زمان زیادی  برای اقدامات لازم صرف نکنیم تا بتوانیم برجام را اجرا کنیم.

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: بخش عمده تعهدات آنان و نامه هایی که باید صادر می کردند و نیز کارهایی را که باید انجام دهند انجام داده اند و همانطور که آقای عراقچی اشاره کرد باید بررسی حقوقی شود که دقیقا همان تعهدات مد نظر است.

کمالوندی افزود: سازمان انرژی اتمی نیز با هماهنگی وزارت امورخارجه و مجموعه دولت کارهایی را به شکل هماهنگ انجام می دهد که بتوانیم تا حدود دو ماه دیگر پس از اینکه طرف مقابل هم تعهداتش را انجام داد برجام را اجرا کنیم.

کد N1015207

وبگردی