آفتاب

موگرینی به دیدار سیسی رفت

موگرینی به دیدار سیسی رفت

ایسنا نوشت: قرار است موگرینی با عبدالفتاح سیسی و نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب امروز (سه‌شنبه) دیدار کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه الدیار لبنان، فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا پس از جلسه مذاکرات گسترده با سامح شکری، وزیر خارجه مصر در کنفرانس خبری مشترک با وی با بیان اینکه خواهان افزایش همکاری‌ها میان کمیساریای اروپا و مصر است، عنوان داشت که این همکاری‌ها در گذشته اندکی دچار مشکل شده بود.

مذاکرات مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با وزیر خارجه مصر در قاهره بر پرونده‌های سوریه، لیبی، فلسطین متمرکز بود.

موگرینی گفت که در دیدار با سامح شکری درخصوص تعدادی از پرونده‌های مشترک و همچنین پرونده مهاجرت‌های قانونی و غیرقانونی و مشکلاتی که پناهجویان با آن مواجه هستند، گفت‌وگو کرده است.

وی افزود: در دیدار با سامح شکری همچنین درباره پرونده لیبی و فعالیت‌های مشترک با این هدف که طرف‌های مختلف مسوولیت تشکیل دولت وحدت ملی را برای پایان بحران بر عهده بگیرند، گفت‌وگو کردیم.

وی مخالفت خود را با این مساله عنوان کرد که گروه فجر لیبی که حامی کنگره ملی طرابلس است به عنوان یک گروه تروریستی توصیف شود.

این مسوول اروپایی تصریح کرد که این امر به خود لیبیایی‌ها برمی‌گردد تا تصمیمات را برای آینده کشورشان اتخاذ کنند.

فدریکا موگرینی از تمامی طرف‌های لیبیایی که دارای آمادگی برای پیوستن به روند سیاسی هستند خواست تا علیه تروریسم متحد شوند و یک زندگی طبیعی را برای مردم خود تضمین کنند.

وی با بیان اینکه در گفت‌وگوها با سامح شکری همچنین درخصوص فعالیت‌های مشترک در زمینه نزاع فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها مذاکره کرده است، گفت: تلاش می‌کنیم تا خشونت‌ها در عالم واقع نیز متوقف شود و چشم‌انداز سیاسی برای مردم فلسطین ایجاد شود و فلسطینی‌ها بتوانند کشورشان را تشکیل دهند.

این مسوول اتحادیه اروپا گفت: همچنین درخصوص حمایت روند سیاسی در سوریه صحبت کردیم و دیدار جمعه گذشته در وین دیداری موفقیت‌آمیز بود و نشست آتی برای حمایت از عملکرد استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه برگزار خواهد شد و تمامی بازیگران در سوریه نیز در این نشست حضور خواهند داشت.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون نتایج نشست در وین گفت: اتحادیه اروپا بسیار با آمریکا، روسیه، سازمان ملل و شرکای دیگر همکاری کرده است و ما معتقدیم که برگزاری این کنفرانس فایده‌بخش و مهم است چراکه بازیگران اصلی در منطقه در این کنفرانس حضور داشتند و پس از مذاکرات پیچیده و طولانی یک برگه تفاهمی از این نشست خارج شد و نمی‌توان انتظار داشت که یک نشست به حل مشکلی با این پیچیدگی و جنگی چهار سال و نیمه بینجامد اما این دیدار گامی مهم برای رسیدن به روند سیاسی واقعی است.

در همین حال سامح شکری عنوان داشت: توافقی که از نشست وین در جمعه گذشته صادر شد و آن اصولی که در مورد ثبات سوریه و تمامیت اراضی آن و در پیش گرفتن روند سیاسی جهت حل بحران داشت تمامی اینها نتایج مثبتی است که باید براساس آنها راه را در پیش گرفت.

همچنین قرار است موگرینی با عبدالفتاح سیسی و نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب امروز (سه‌شنبه) دیدار کند.

5252

کد N1015136

وبگردی