آفتاب
یک کارشناس ارشد شرکت بزرگ بندری در ایران پیش‌بینی کرد

رشد سالانه 25 درصدی تجارت کشتیرانی ایران از سال 2020

رشد سالانه 25 درصدی تجارت کشتیرانی ایران از سال 2020

یک کارشناس ارشد شرکت بزرگ بندری در ایران از رشد 25 درصدی سالانه تجارت بازرگانی در بنادر ایران در پنج سال آتی خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری تجارت و بازرگانی JOC از زبان یک کارشناس ارشد در بندرعباس پیش بینی کرد: ظرفیت کانتینرهای کشتی های باربری ایران در پنج سال آتی به میزان تقریبی 8 میلیون TEU (به معنای کانتینر 20 فوتی معادل تقریبی 6 متر که واحد شمارش کانتینر است) در سال برابر با 25 درصد رشد سالانه در تجارت ترابری خواهد رسید.

این پیش بینی در حالی است که ایران در سال های 2006 تا 2010 رشد قابل توجهی در تجارت جهانی ترابری داشت اما با اعمال تحریم‌های سخت تری در آن دوره به سرعت تاثیر رشد ترابری اش را در سطح جهانی از دست داد. میزان ظرفیت کانتینرهای کشتی های باربری بندر اصلی ایران، شهید رجایی در خلیج فارس که 80 درصد کل تجارت بازرگانی ایران را بر عهده دارد از 2.8 میلیون واحد ترابری در سال 2011 به 1.82 میلیون واحد ترابری در سال 2014 رسید و این بندر با سقوط بیش از 40 رتبه در فهرست بنادر برتر تجاری جهان از رتبه 44 در سال 2010 به رتبه 87 در سال 2014 رسید.

به گفته این کارشناس حوزه ترابری در حالی که ظرفیت کانتینرهای کشتی‌های باربری در نیمه اول سال مالی جاری با کاهش تقریبی 10 درصدی همراه بوده مجموع ظرفیت کانتینر ها در سال مالی 15-2014 با افزایش 10.6 درصدی به 2.45 میلیون TEU رسیده است.

البته به نظر می رسد با رفع تحریم‌ها رشدی در سطح تجارت کشتیرانی در بنادر غربی خلیج فارس مشاهده شود. این پیش بینی در حالی صورت گرفته است که ایران در سطوح مختلفی از سوی سازمان ملل، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا بدلیل برنامه هسته‌ای مورد تحریم قرار گرفته بود که گفته می‌شود بخش اعظم آن در پی توافق هسته ای میان ایران و جامعه بین المللی در نیمه اول سال آینده رفع خواهد شد.

از طرفی دیگر بازسازی و بهبود روابط تجاری با اتحادیه اروپا، چین، روسیه، هند و ایالات متحده امریکا به حقیقت کلیدی برای رشد تقاضا بازار بزرگ 80 میلیون نفری ایران است. این گفته در حالی است که ایران خود را به عنوان بندر تجاری بالقوه برای چندین کشور همسایه توسعه نیافته چون افغانستان، عراق و چندین کشورهای ایالتی مستقل دیگر می‌بینید.

این خبرگزاری در ادامه به نقل از این کارشناس نوشت: ایران در مسیر تبدیل شدن به یک قدرت تجاری جهانی است و در حال حاضر عضو تاثیر گذار چندین مؤسسه فراملی اقتصادی چون مجمع کشورهای صادرکننده گاز(GECF)، سازمان اقتصاد مشارکتی (ECO) و سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (OPEC) است و انتظار می رود که در آینده نزدیک به عضویت سازمان های دیگری چون سازمان تجارت جهانی نیز بپیوندد.

هم چنین انتظار می رود تا سیاست های دولتی برای جذب ورود مستقیم سرمایه‌گذاری خارجی چرخ‌های رشد تجارت کشتیرانی را روغن کاری کند. بهبود بخش ارزش افزوده صادرات برای متنوع ساختن اقتصاد ایران و رهایی از اتکا به تولیدات نفت و گاز و ساخت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مناطق بندری از جمله این سیاست ها برای عملی شدن ورود مستقیم سرمایه گذاری خارجی است.

این مناطق منحصراقتصادی در بنادر شهید رجایی، امام خمینی، بوشهر، ماهشهر و آستارا قرار دارند و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در چابهار، انزلی، خرمشهر و آبادان در حال توسعه اند.

این کارشناس هم چنین اعلام کرد: رشد ناوگان ایرانی در سال‌های پساتحریم می تواند محرک توان تجاری بنادر ایران شود. بنادر ایرانی هم اکنون توان ظرفیتی لازم برای 5.34 میلیون واحد کانتینر در سال را دارد. هم چنین تعدادی پروژه توسعه ای در لوله های گاز در فازهای دوم و سوم بندر شهید رجایی و ساخت ترمینال های جدید در چابهار و جزیره نگین در بوشهر در دست احداث است.

این گفته در حالی است که مدیرعامل کشتیرانی ایران از اضافه شدن 570 هزار توان ظرفیت کانتینرهای کشتی های تجاری، دو میلیون میزان حجم سنگینی کشتی ها و 1.6 میلیون میزان حجم سنگینی تانکرها برای سال 2020 نوید داده است.

در سطح کلی محموله‌های دریایی کشتی‌های باربری بطور تقریبی 16 درصد از مجموع توان تجاری بنادر ایران و 25 درصد از توان تجاری کالاهای غیر نفتی را شامل می شوند.

از این گذشته علاقه مندی سرمایه گذاران خارجی به ظرفیت بخش صادرات کشتیرانی ایران در دوره پسا تحریم در حال افزایش است. بطور مثال شرکت های باربری CMA، CGM، هانجین و یانگ مینگ مجددا مذاکرات تلفنی خود را پس از آنکه بیش تر شرکت های کشتیرانی ایران را از فهرست شبکه ارتباط تجاری شان در شرایط سخت تحریم سال های 2014-2013 حذف کردند، آغاز کردند.

هم چنین ایتالیا کونت شیپ یکی از بزرگترین ترمینال های اپراتوری کانتینر در مرداد ماه امسال قرار داد توافق استراتژیکی با بندر سینا از بزرگترین شرکت های بندری ایرانی امضا کرد.

دیگو آپونت- مدیر عامل شرکت تابری مدیترانه، سلطان ابن سولایم-رئیس ترمینال جهانی اپراتورهای کانتینر DPWorld واقع در دوبی نیز اخیرا به ایران سفر کردند و هم زمان گروه مرسک، شرکت فعال در بخش حمل و نقل و انرژی واقع در دانمارک کارشناسانی برای بررسی فرصت‌های سرمایه گذاری به ایران فرستاده است.

انتهای پیام

کد N1014990

وبگردی