آفتاب

ساخت یک پمپ گاز 43 میلیون دلاری در افغانستان!

ساخت یک پمپ گاز 43 میلیون دلاری در افغانستان!

بازرس ویژه آمریکایی مسئول بازسازی افغانستان گزارش داد، وزارت دفاع ایالات متحده قریب به 43 میلیون دلار برای ساخت یک پمپ گاز فشرده در شمال افغانستان هزینه کرده و حالا نمی‌تواند چرایی این همه هزینه برای این کار را توضیح دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، جان سوپکو، رییس بازرسی کل بازسازی افغانستان گفت: پنتاگون از 43 میلیون دلار پول به دست آمده از مالیات دهندگان آمریکایی برای ساخت پر هزینه ترین پمپ گاز فشرده جهان در افغانستان بهره برده است. این مبلغ بین 2011 تا 2014 برای ساخت این پمپ گاز فشرده در این کشور جنگ زده استفاده شده است.

این پمپ گاز فشرده در منطقه شبرغان، مرکز ولایت جوزجان در شمال افغانستان سال 2012 در افغانستان به بهره برداری رسید و برای استفاده در خودروها به کار می‌رود.

منابع گازی در این شهر در دهه 60 میلادی کشف شد.

نیروی ویژه برای عملیات عمرانی و با ثبات سازی افغانستان مسئول این پروژه در مارس 2015 تعطیل شد و به این دلیل و براساس گزارش بازرسی کل بازسازی افغانستان، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که افراد با تجربه برای انجام کارها در این زمینه را ندارد.

رییس بازرسی کل بازسازی افغانستان گفت:‌ من بابت این مساله که پنتاگون اطلاعات دقیقی درباره این پروژه در اختیار ندارد واقعا شگفت زده هستم. نیروی ویژه برای عملیات عمرانی و با ثبات سازی افغانستان مسئول این پروژه به صورت مستقیم به دفتر وزارت دفاع آمریکا گزارش می‌داد.

در این گزارش همچنین مشخص شد که یک پمپ گاز فشاری در پاکستان تنها 500 هزار دلار هزینه داشته است اما ساخت آن در کشور افغانستان 140 برابر گران تر شده است!

یکی از سخنگویان پنتاگون گفت، وزارت دفاع آمریکا به ارائه ارزیابی‌هایش درباره این مساله به بازرسی کل بازسازی افغانستان (SIGAR) ادامه می‌دهد.

واشنگتن برای بازسازی افغانستان از 2002 قریب به 110 میلیارد دلار اختصاص داده است.

انتهای پیام

کد N1014953

وبگردی