آفتاب

تروریسم و امنیت مرزی؛ محور سفر «جان کری» به تاجیکستان

تروریسم و امنیت مرزی؛ محور سفر «جان کری» به تاجیکستان

وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به کشور تاجیکستان بر ضرورت مبارزه با تروریسم و کنترل مرزهای مشترک با کشور افغانستان تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ان دی تی وی، «جان کری» وزیر امور خارجه امریکا در ادامه سفر خود به کشورهای آسیای میانه امروز سه شنبه وارد شهر «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان شد.

تمرکز کری در این سفر، کمک به دولت دوشنبه در امر حفاظت از خطوط مرزی مشترک با افغانستان و ممانعت از ورود گروه های افراطی از این محدوده است.

کری در این باره گفت: اطمینان می دهم که ایالات متحده آمریکا به حفظ تمامیت ارضی، امنیت و رفاه تاجیکستان پایبند خواهد بود. عادلانه است که بگوییم همکاری های امنیتی ما با تاجیکستان هم ردیف با بسیاری از کشورهای دوست در منطقه است.

وی ادامه داد: واشنگتن و دوشنبه دغدغه های مشترکی را در قبال مسائل امنیتی افغانستان، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تروریسم دارند.

با این حال، کری با توجه به محدودیت هایی که دولت دوشنبه طی سال های اخیر بر برخی از گروه های مسلمان اعمال کرده هشدار داد که مبارزه با تروریسم نباید به قیمت نقض حقوق بشر تمام شود.

وی در این باره گفت: ما درباره مشکلات و چالش های مبارزه با تروریسم صحبت کردیم اما به شیوه ای که موازنه حقوق بشر و آزادی های مدنی را حفظ کند.

دولت دوشنبه در راستای آنچه که تلاش برای مبارزه با افراط گرایی می داند، قوانین سختی را بر جمعیت ۹۵ درصدی مسلمانان کشور اعمال می کند که از میان آنها می توان اجبار به تراشیدن کامل موی صورت برای مردان، عدم آموزش اصول اسلامی به کودکان و ممانعت از رفتن زنان به مسجد را نام برد.  

کد N1014874

وبگردی