آفتاب

وزیر خارجه سوئد: بحران آوارگان، کشور را به فروپاشی می‌کشاند

وزیر خارجه سوئد: بحران آوارگان، کشور را به فروپاشی می‌کشاند

وزیر خارجه سوئد گفت که بحران پناهجویان بدون حمایت اتحادیه اروپا، منجر به فروپاشی کشورش می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس، مارگوت والستروم، وزیر خارجه سوئد در این باره گفت: من معتقدم اکثر مردم احساس می‌کنند ما نمی‌توانیم سیستمی را مدیریت کنیم که سالانه 190 هزار تن وارد آن می‌شوند. در طولانی‌مدت، سیستم ما منهدم خواهد شد و دیگر استقبال از مهاجر در کشور از بین خواهد رفت. باید اعتراف کنم اخیراً شاهد لحظاتی بسیار ناامیدکننده بوده‌ایم. بیانیه‌هایی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا منتشر شد که فوق‌العاده تعجب‌آور و ناامیدکننده بود.

والستروم افزود: دولت سوئد باید برای پذیرفتن مسئولیت بیشتر در مساله پناهجویان بر سایر اعضای اتحادیه اروپا فشار وارد کند.

سوئد و آلمان تاکنون مهم‌ترین مقصد پناهجویان بوده‌اند؛ پناهجویانی که اکثراً از خاورمیانه می‌آیند و به دنبال پناهندگی در اروپا هستند.

استفان لوفن، نخست‌وزیر سوئد گفت: کشور ما نهایت توان خود را برای جذب مهاجران بکار گرفته است.

قرار است لوفن در چند روز آتی برای مذاکره درخصوص این مساله با دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس دیدار کند.

والستروم همچنین از اعضای حزب جناح راست «دموکرات‌های سوئد» انتقاد کرده و گفت: آنها مسوول ایجاد ترس و علت وقوع حملات هستند. پنج حمله به شکل ایجاد عمدی حریق در کمپ‌های آوارگان ظرف دو هفته در اکتبر سال جاری میلادی یادآور رویدادهای مشابه در هنگامی بود که سوئد در دهه 1990 میلادی آوارگان از جنگ داخلی یوگسلاوی را پذیرفت.

وی افزود: ما همچنین هنگامی که آوارگان از کشورهای حوزه بالکان را پذیرفتیم با حملاتی مواجه شدیم. این مساله‌ای است که مدام تکرار می‌شود. دموکرات‌های سوئد مسوول این مساله هستند.

این اظهارات والستروم پس از آن منتشر شد که شش حزب سیاسی به جز«دموکرات‌های سوئد» موافقت کردند از اتحادیه اروپا بخواهند سوئد را نیز در کنار ایتالیا و یونان در برنامه‌های اسکان مجدد آوارگان قرار دهد.

انتهای پیام

کد N1014810

وبگردی