آفتاب

واکنش وزارت خارجه آمریکا به اعلام کناره‌گیری ایران از مذاکرات سوریه در صورت بی‌ثمر بودن آن

واکنش وزارت خارجه آمریکا به اعلام کناره‌گیری ایران از مذاکرات سوریه در صورت بی‌ثمر بودن آن

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به این که ایران اعلام کرده اگر مذاکرات سوریه بی‌نتیجه باشد در آن شرکت نخواهد کرد، گفت که ما پیش از این بر اهمیت حضور تمام طرف‌های ذی‌نفع در این رایزنی‌ها تأکید کرده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، الیزابت ترودو رئیس دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز دوشنبه خود در واکنش به گفته حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر اینکه در صورت غیرسازنده بودن مذاکرات بین‌المللی بر سر سوریه ایران کناره‌گیری خواهد کرد، گفت: وزیر امور خارجه پیش از این درباره اهمیت حضور تمام طرف‌های ذی نفع پای این میز مذاکره برای این مباحث، صرف‌نظر از اختلافات ‌آشکار میان مذاکره کنندگان صحبت کرده است.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، ترودو افزود: ما انتظار داریم که بسیاری از این اختلافات باقی بماند اما این بدان معنی نیست که ما نباید برای حل این مناقشه تلاش کنیم و به رنج مردم سوریه پایان دهیم.

وی همچنین گفت من تأکید می‌کنم که ایران در کنار روسیه از کشورهای ذی‌نفع در این میان است و می‌تواند برای سوریه با جامعه بین‌الملل همکاری کند. این تصمیمی است که مقامات ایران باید اتخاذ کنند.

رئیس دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه تأکید کرد که مایلم تمام این طرف‌ها پای میز مذاکره بیایند و برای پایان دادن به رنج مردم سوریه تلاش کنند تا گامی رو به جلو، برای پیشبرد این رایزنی‌های سیاسی برداریم. این مباحثی است که هر یک از این کشورها باید درباره آن رایزنی کنند.

ترودو در پاسخ به سوالی درباره اظهارات علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه تهران روند کاهش تعداد سانتریفیوژها را بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) آغاز کرده است، بیان کرد: تمام طرف‌های برجام اقدامات و مقدمات لازم برای اجرای تعهدات‌شان طبق برجام را در روز عملیاتی شدن این توافق آغاز کرده‌اند. گام‌های معینی که ایران باید بردارد با جزئیات در برجام آمده است. ما مدیریت این فرآیند و پیش‌بینی تقویم زمانی آن را به ایران واگذار می‌کنیم. تنها پس از تکمیل این گام‌ها به علاوه راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که تحریم‌های ایران لغو می‌شوند.

وی همچنین درباره شهروندان آمریکایی زندانی در ایران گفت که واشنگتن از وضعیت این زندانیان مطلع است ولی به دلیل ملاحظات حریم شخصی اظهار نظر بیشتری نمی‌کنیم. آنها باید به آغوش خانواده‌هایشان بازگردند.

انتهای پیام
کد N1014751

وبگردی