آفتاب

تشکیل دولت ائتلاف جدید قرقیزستان پس از انتخابات

تشکیل دولت ائتلاف جدید قرقیزستان پس از انتخابات

قرقیزستان از تشکیل ائتلاف چهار حزبی جدیدی به رهبری نخست‌وزیر کنونی خبر داد که در پی مبارزه پارلمانی شانه به شانه ماه گذشته میلادی انجام شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، «حزب سوسیال دموکراتیک قرقیزستان» (SDPK) متعلق به آلمازبیک آتمبایف، رئیس‌جمهوری روس‌گرای قرقیزستان، «حزب قرقیزستان»، «پیشرفت اونوگو» (Onuguu Progress) و «آتا – مکن» همگی توافقی را برای تشکیل ائتلاف بزرگ چهار حزبی امضا کردند؛ اقدامی که به تضمین ثبات در این کشور ناآرام اتحاد جماهیر شوروی سابق می‌انجامد.

ائتلاف جدید به رهبری تمیر ساریف (Temir Sariyev)، نخست‌وزیر قرقیزستان خواهد بود. وی در آوریل گذشته در این سمت انتخاب شد و قرار است همچنان ریاست دولت را در دست داشته باشد. دو حزب دیگر شامل «بیر بول» و «رسپوبلیکا – آتا - یورت» اپوزیسیون پارلمانی را شکل می‌دهند.

با وجود آنکه قرقیزستان در میان سایر کشورهای آسیای میانه دموکرات‌تر است، اما دوره‌هایی از بی‌ثباتی را تجربه کرده که توسعه سیاسی و اقتصادی را به چالش کشیده است. این کشور در سال 2010 و پس از قیام مردمی خونین و خشونت‌ قوم که بیش از 500 کشته بر جای گذاشت، وارد بحران شد. پارلمان پیشین قرقیزستان شاهد روی کار آمدن پنج نخست وزیر در عرض پنج سال بود.

انتهای پیام

کد N1014551

وبگردی