آفتاب

رئیس ستاد ارتش آمریکا: روسیه تهدید درجه یک برای ماست

رئیس ستاد ارتش آمریکا: روسیه تهدید درجه یک برای ماست

رئیس ستاد ارتش آمریکا که به تازگی از کی‌یف بازگشته ضمن آنکه روسیه را کشوری "متجاوز و متخاصم" نسبت به منافع آمریکا توصیف کرد، مدعی شد که مسکو تسلیحات اتمی دارد و قادر است از آنها استفاده کند و این امر روسیه را به اولین و مهم‌ترین تهدید برای آمریکا تبدیل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی راشاتودی، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد ارتش آمریکا در نشست «دفاع اول» در واشنگتن گفت: روسیه تنها کشور مجهز به تسلیحات اتمی در جهان است که می‌تواند آمریکا را نابود کند و این امر آن را به یک تهدید وجودی تبدیل می‌کند. رفتارهای اخیر مسکو نشان داد که روسیه تمایل دارد تا از چنین تسلیحاتی استفاده کند و با حمله به کشورهای مستقل، از سال 2008 میلادی تاکنون اصول قوانین بین‌المللی (westphalian order) را نقض کرده است.

این اظهارات بسیار آشنا است چراکه ژنرال میلی در جریان سخنرانی معارفه‌اش در مقابل سنا که ژوئیه سال جرای میلادی برگزار شد، دقیقاً از عبارت‌های مشابهی استفاده کرد. تنها تفاوت در یونیفورم‌هایی است که ژنرال میلی در این دو مراسم پوشیده است.

به علاوه به نظر می‌رسد که این عبارت‌ها نظرات شخصی ژنرال میلی نیست چراکه دو هفته پیش از سخنرانی وی در سنا، ژنرال جیمز دانفورد، در سخنرانی معارفه‌اش در سنا برای سمت ریاست ستاد مشترک ارتش آمریکا دقیقاً از چنین لحن و عبارت‌هایی استفاده کرده بود. ژنرال دانفورد پیشتر فرماندهی تفنگداران دریایی آمریکا را به عهده داشت.

ژنرال میلی گفت: رفتارهای اخیر روسیه از جمله مانورهای تهاجمی و گشت‌زنی‌های هواپیماها، زیردریایی‌ها و نیروهای روسیه در هفت سال گذشته نسبت به منافع آمریکا حالت تخاصمی دارد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به این مسائل باید با روسیه همانند یک دشمن برخورد شود و نه یک شریک، گفت: باید یک نوع رویکرد قوی و متعادل را همانند سیاست کنونی خودمان پیش بگیریم. دیپلماسی بسیار متنوع است. در حالی که باید با تحریم و خودنمایی ناتو با اقدامات تهاجمی روسیه مبارزه کنیم. آمریکا باید با مسکو درخصوص مسائل مربوط به منافع مشترک همچون توافق اتمی ایران همکاری کند.

ژنرال میلی افزود: البته باید گفت توانایی‌های تسلیحاتی ما به اندازه کافی خوب است که بتواند با هر آنچه که روسیه دارد، مقابله کند.

انتهای پیام

کد N1014419

وبگردی