آفتاب

آمریکا خطاب به چین: آزادی دریانوردی تهدید نیست

آمریکا خطاب به چین: آزادی دریانوردی تهدید نیست

فرمانده فرماندهی پاسیفیک آمریکا امروز (سه‌شنبه) گفت، آزادی عملیات‌های ناوبری ایالات متحده را نباید به چشم تهدید نگاه کرد. این اظهارات پس از آن مطرح می‌شود که یک کشتی جنگی آمریکا اخیرا ادعاهای ارضی چین در دریای مورد مناقشه چین جنوبی را به چالش کشید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ هری هریس، فرمانده فرماندهی پاسیفیک آمریکا در سخنرانی خود در یکی از دانشگاه‌های پکن گفت: ما عملیات‌های دریانوردی آزاد را در سراسر جهان و برای چندین دهه است که انجام می‌دهیم و بنابراین کسی نباید از این چنین اقداماتی تعجب کند. من شخصا معتقدم که این عملیات‌های عادی را نباید هرگز به چشم تهدید علیه کشورها نگاه کرد.

وی تاکید کرد: ایالات متحده آمریکا در رقابت ارضی در دریای چین جنوبی موضع‌گیری نمی‌کند و تمام مدعیان را به حل اختلافات به روش صلح آمیز، بدون اجبار و مطابق قوانین بین‌المللی تشویق می‌کند.

دریاسالار هریس یکی از منتقدان اصلی برنامه جزیره‌سازی پکن در مجمع‌الجزایر اسپارتلی است و پیشتر در گفت‌وگو با اندیشکده‌ای استرالیایی تاکید کرد که چین از بیل هیدرولیکی و بولدوزر برای ساخت "دیوار بزرگی از شن" در دریای چین جنوبی استفاده می‌کند.

انتهای پیام

کد N1014405

وبگردی