آفتاب

طالبان و چند دستگی؛ گروه‌های جدید، رهبران جدید

طالبان و چند دستگی؛ گروه‌های جدید، رهبران جدید

دو تن از فرماندهان جناح منشعب از طالبان افغانستان امروز (دوشنبه) گفتند، این گروه برای به چالش کشیدن رهبری جدید طالبان رهبر جدید خود را انتخاب کرده؛ اقدامی که باعث مطرح شدن تردیدهایی درباره فرصت از سرگیری مذاکرات صلح شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ طالبان که با نیروهای افغان و خارجی تحت حمایت آمریکا در نبرد است، ژوئیه سال جاری میلادی و در پس اعلام مرگ ملا محمد عمر، رهبری این گروه دچار تنش و ناآرامی شده است.

ملا اختر منصور، معاون ملاعمر مسئولیت وی را بعنوان رهبری طالبان برعهده گرفته اما این انتخاب باعث ایجاد تنش در رسته‌های مختلف طالبان شده و برخی از تحلیل گران براین باورند که برخی از حملات گسترده در ماه‌های اخیر به دستور همین رهبری جدید صورت گرفته تا وی بتواند قدرت و سلطه خود را بعنوان رهبری تثبیت کند و مهر تاییدش را بر این گروه بکوبد.

یکی از فرماندهان در این گروه انشعابی از طالبان گفت، آنها ملا محمد رسول آخوند را بعنوان رهبر جدید خود برگزیده‌اند و با ملا منصور سر جنگ ندارند و تمرکز خود را بر دشمنان قدیمی خود معطوف می کنند.

وی ادامه داد:‌ ما رهبر جدید خود را برگزیده‌ایم تا با نیروهای خارجی و دولتی افغان به مبارزه بپردازیم.

یکی دیگر از این رهبران گفت، ملا آخوند یکی از کهنه کاران و افراد با سابقه در طالبان است. او یکی از اعضا و رهبران کهنه کار طالبان است. او 10 سال با ملاعمر همراه بود و یکی از مردان مورد اعتماد وی محسوب می شد.

البته این گروه کوچک و جداشده از طالبان دارای منابع کم و نیروهای کمی است اما می تواند باعث تعلیق یا متوقف شدن مذاکرات صلح میان طالبان با دولت کابل شود. این چالش می تواند ملامنصور را تحت تاثیر قرار دهد چون خود او نیز تمایل چندانی برای مذاکرات صلح ندارد.

هنوز مشخص نیست که آیا این گروه جداشده به دنبال پیوستن به سایر گروه‌های منشعب از طالبان است یا خیر و می خواهد با داعش در عراق و سوریه بیعت کند یا خیر چون برخی از این گروه ها پس از اعلام مرگ ملا عمر با این گروه تروریستی بیعت کردند.

ملا آخوند 50 ساله والی سابق دوران طالبان در دو ولایت افغانستان بود و روحانی نیست.

بسیاری از فرماندهانی که از وی حمایت می کنند دل خوشی از ملامنصور ندارند چون می گویند وی با وجود آنکه می دانست ملا عمر دو سال قبل مرده به نامش بیانیه صادر می کرد و معتقد بود که این کار باعث حفظ اتحاد در میان طالبان می شود.

انتهای پیام

کد N1013807

وبگردی