آفتاب

تاکید جان کری بر منافع امنیتی مشترک آمریکا و قزاقستان

تاکید جان کری بر منافع امنیتی مشترک آمریکا و قزاقستان

وزیر امور خارجه آمریکا امروز (دوشنبه) در مذاکراتش با رهبر کهنه کار قزاقستان در منافع آمریکا در این کشور که یکی از قطب‌های جذب سرمایه‌گذاری غربی در آسیای میانه بوده، تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا هم اکنون در تور سفر به چند کشور آسیای میانه به سر می‌برد تا تعهد واشنگتن به این منطقه برخوردار از منابع غنی انرژی را نشان دهد.

از میان پنج کشوری که کری قرار است به آنها سفر کند کشور 18 میلیون نفری قزاقستان تنها کشور باثبات و موفق از نظر اقتصادی است هرچند که مخالفان سیاسی را تحمل نمی‌کند.

نورسلطان نظربایف، رئیس جمهوری قزاقستان یکی از حاکمان استانی کمونیست سابق شوروی است که از سال 1989 تاکنون با مشت آهنین قزاقستان را رهبری کرده است.

انتظار می‌رفت که جان کری در این سفر نظربایف را به طور شخصی در ارتباط با سرکوب مخالفان سیاسی و سوابق حقوق بشری کشورش تحت فشار قرار دهد تا از انتقاد علنی در این خصوص اجتناب کند.

جان کری به نظربایف گفت: باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا بسیار از رهبری شما در زمینه مساله عدم اشاعه هسته‌ای و همچنین مقابله با افراط گری خشونت طلب و همکاری در زمینه مسائل افغانستان و مبارزه با داعش قدردان است. ما از یک مجموعه منافع امنیتی قدرتمند برخوردار هستیم.

همچنین نظربایف به کری گفت: قزاقستان برای روابط اقتصادی خود با آمریکا که با داشتن 500 شرکت در کشورش بزرگترین سرمایه‌گذار خارجی قزاقستان است، ارزش قایل است.

وی تاکید کرد: ما تمایل داریم که به این همکاری ادامه دهیم.

یک مقام آمریکایی بلندپایه که وزیر خارجه آمریکا را در این سفر همراهی می‌کند، گفت: مساله کلیدی در ارتباط با قزاقستان این است که آنها پتانسیل ایفای نقش رهبری در منطقه را دارند. با این حال برخی مقام‌های آمریکایی اظهار نگرانی کردند که نظربایف بیش از حد به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نزدیک است.

آنها می‌گویند که فشارهایی که نظربایف در تعامل با همسایه بزرگ شمالی‌اش دارد را درک می‌کنند.

مقام بلندپایه آمریکایی اظهار کرد: قزاقستان مثل دیگر کشورهای آسیای میانه تمایل به اینکه روابطی براساس رویارویی یا رقابت با روسیه داشته باشند را ندارد و ما نیز از آنها چنین چیزی نمی‌خواهیم.

جان کری، اولین وزیر خارجه آمریکا است که یکجا به پنج کشور آسیای میانه سفر می‌کند.

انتهای پیام

کد N1013789

وبگردی