آفتاب
دبیر علمی همایش ملی اربعین:

همایش ملی اربعین؛ آغازی است برای بازشناسی ظرفیت های تمدنی اربعین

همایش ملی اربعین؛ آغازی است برای بازشناسی ظرفیت های تمدنی اربعین

معینی پور، دبیر علمی همایش ملی اربعین گفت: یکی از مهمترین کارویژه های همایش یک روزه علمی اربعین، آغازی برای بازشناسی ظرفیتهای تمدنی اربعین حسینی و بیان گوشه ای از آسیبهای در کمین آن است.

به گزارش خبرگزاری مهر، «همایش ملی اربعین» با حضور چهره‌های برجسته دانشگاهی و نظریه‌پردازان انقلاب اسلامی، بیستم آبان ماه در حوزه هنری برگزار می شود. مسعود معینی‌پور، دبیر علمی این همایش در خصوص برگزاری «همایش ملی اربعین» گفت: مناسک دینی جمعی، از ظرفیت های منحصر به فرد اسلام در تربیت فردی و اجتماعی نفوس، زمینه ساز تحقق بسیاری از عناصر ایجاد تمدن نوین اسلامی و از طرق بی بدیل عملیات فرهنگی مردم نهاد با محوریت معارف توحیدی و معارف مکتب اهل بیت علیهم السلام است.

وی افزود: از مزیت های رقابتی این مناسک با بدیل های غیر اصیل خود، وجود همان زمان عناصر بینشی، گرایشی و انگیزشی و رفتاری، همچنین عناصر عاطفی و حماسی است؛ ضمن اینکه در بستر و متن و بطن آنها ظرفیتهای تربیت معرفتی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی وجود دارد که به طور طبیعی و برای دست یابی به این ظرفیتها در فرآیندهای تربیتی بایستی زمان و توان زیادی را صرف کرد و حال آنکه در بستر این مناسک بسیار زود یاب و عمیق و موثر است و چه حکیمانه رهبر عظیم الشان انقلاب فرصت کنگره اربعین حسینی را قدر دانستند و برای احیا عظمت اسلام ناب و امت واحده اسلامی، مردم مومن و دلداده سیدالشهدا و مکتب اهل بیت علیهم السلام را به آن فراخواندند.

معینی پور ادامه داد: متنعم شدن از برکات مناسک دینی به ویژه اربعین حسینی به اینجا ختم نمی شود و عوامل متعددی باعث رشد بینشی، انگیزشی و گرایشی و شکل گیری کنشهای مناسب نسبت به این معجزه عاشورایی تأثیر گذار است و یکی از این عوامل تلاش در جهت تولید محتوای علمی و معرفتی و ایجاد گفتمان نخبگانی در بدنه فضلای باورمند به آرمانهای قیام حسینی و انقلاب اسلامی است. یکی از مهمترین کارویژه های این همایش یک روزه علمی، آغازی برای بازشناسی ظرفیتهای تمدنی اربعین حسینی و بیان گوشه ای از آسیبهای در کمین آن است.

دبیر علمی همایش اربعین در ادامه به تشریح برنامه های همایش پرداخت و گفت: این همایش بیستم آبان ماه (۱۳۹۴) به همت پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری در سالن سوره برگزار خواهد شد و اساتید و فضلای حوزوی و دانشگاهی به ایراد نظرات خواهند پرداخت. در بخش اول که از ساعت ۸:۳۰ صبح آغاز می شود یک پنل تخصصی با حضور اساتید مختلف به همراه سخنرانی حضرت آیت الله حائری شیرازی برگزار می شود. همچنین آیین رونمایی از کتاب «مدنیت ،معنویت، عقلانیت در بستر اربعین» که مجموعه مقالاتی برای بازشناسی ابعاد فرهنگی و تمدنی اربعین حسینی است، برگزار می شود.

معینی پور افزود: در بخش دوم و عصر که از ساعت چهارده آغاز خواهد شد پنل تخصصی اساتید را خواهیم داشت و سخنرانی آیت الله اراکی و آیین روضه خوانی و توزیع کتاب خواهیم داشت. در پنل صبح فضلایی از جمله حجت الاسلام والمسلمین دکتر رهدار رییس مووسه فتوح اندیشه ،حجت الاسلام والمسلمین دکتر بابایی رییس مطالعات تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی و دکتر امامی، استاد دانشگاه امام صادق(ع) سخنرانی خواهند کرد. در پنل عصر نیز از بیانات دکتر حسین کچویان، دکتر شجاعی زند، دکتر فیاض و حجت الاسلام والمسلمین دکتر پیروزمند بهره خواهیم برد.

 عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)در پایان به برخی ظرفیت های ویژه کنگره عظیم اربعین حسینی اشاره کرد و توضیح داد: امیدواریم زیارت عتبات عالیات عراق و به ویژه کربلای حضرت سید الشهدا(ع) نصیب ما شود و از زائران ویژه اربعین محسوب شویم چراکه زیارت اباعبدالله(ع) در همه اوقات دارای فضیلت بسیار است اما زیارت اربعین سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) به دلیل فرمایش امام حسن عسگری(ع) این زیارت را یکی از علائم خمسه مومن دانسته از اهمیت ویژه برخوردار شده است. از طرفی سنت حسنه پیاده روی برای رسیدن به کربلا در روز اربعین که از سال های دور اجرا می شده و در سال های نزدیک نیز با شور و شکوهی استثنایی برگزار می شود خود اهمیت خاصی یافته است.

وی در پایان گفت: بزرگترین اجتماع انسانی، بزرگترین مراسم مذهبی جهان در یک روز از عناوینی ست که این مراسم با عظمت به خود اختصاص داده است. با توجه به گسترش رسانه های جمعی و افزایش سرعت انتقال پیام، موقعیت حساس تشیع، اوضاع سیاسی اجتماعی کشور عراق و ده ها دلیل دیگر باید این رویداد بزرگ هم ظرفیت شناسی و هم آسیب شناسی شود تا در ضمن استفاده حداکثری از ظرفیت های این تجمع عظیم، از بروز آسیب های احتمالی این حرکت نیز جلوگیری شود. پیاده روی اربعین آیینی است که مدیریت آن کاملاً مردمی و خودجوش و بر پایه عشق است که هرگونه مواجهه و مداخله غیر آگاهانه ،آمرانه و منفعت طلبانه فرصت سوز است.

کد N1013632

وبگردی